PRVNÍ SIGNÁLNÍ: Muž, kvůli kterému se chodilo na Batmana

GALERIE > Mezi ikonické filmové plakáty patří i ty k Batmanům od Tima Burtona. V době, kdy filmové zpravodajství neproudilo ze sítě a nestříhaly se upoutávky na upoutávky, byly důležitým způsobem, jak film lákal i české diváky. Nejdřív visely u kin, později v domácnostech. Jejich autorem je výtvarník John Alvin, kterému právě vychází monografie nazvaná prostě The Art of John Alvin.

Zveřejňuje také dosud neviděný návrh pro plakát k prvnímu Batmanovi a odhaluje i pravdu o netopýří zakázce, která pro Alvina byla tou nejzapeklitější v jeho bohaté kariéře.

Blade Runner, Star Trek IV, Hook, Lví král, Říše slunce a hlavně E.T. – Mimozemšťan s dotýkajícími se prsty. To jsou plakáty, které po sobě zanechal mistr řemesla John Alvin.

Často je zaměňovaný se svým kolegou Drewem Struzanem, který stojí za obdobně malovanými plakáty pro všechny epizody Star Wars, Indianu Jonese či Návrat do budoucnosti. Zatímco Struzan má ale pozornost delší dobu jistou, Alvin se první velké publikace dočkal až šest let po své smrti.

Kniha The Art Of John Alvin mapuje více než 130 plakátových kusů, které americký výtvarník vytvářel od 70. let pro největší hollywoodská studia jako Disney, Universal nebo Warner Bros. Kniha vychází pod křídly Titan Books a nevynechává ani nerealizované návrhy pro Jurský park nebo prvního Batmana.

Od zlata k noční můře o Vánocích

Obraz pozlaceného netopýřího symbolu je dodnes naprosto čistá grafická práce. V roce 1989 dokonale podtrhla gotický majestát temného rytíře, jenž tehdy na filmovém plátně vystoupil poprvé seriózně. A na dlouhou dobu dokonce určil podobu hollywoodského blockbusteru, včetně dnes už typické synergie, kdy premiéru trháku doprovází rozsáhlý merchandising.

Alvin tak do gothamských služeb vstupuje naplno až s pokračováním Batman se vrací (1992). Hlavními výstupy jsou tři plakáty, z nichž první dvě “dráždidla” se symbolicky drží předchůdce – v prvním případě Alvin obratně pracuje s ostrýma netopýříma ušima a vznosným literárním písmem, které jednoduše anoncuje návrat vy-víte-koho. Minimalistická práce, která přináší jasně srozumitelní sdělení. Alvinovi bylo jasné, že batmanovský svět na úrovni propagace žádná rozmáchlá gesta nevyžaduje. Další plakát opakoval vyleštěný symbol z prvního dílu, třpyt zlata ovšem vystřídala temnota a rozvířený sníh. Titulek “The Bat, The Cat, The Penguin” fanoušky lákal na kreatury, sněhová bouře zase všechny upozorňovala, že v Gothamu bude pořádná kosa. Navzdory červnové premiéře.

Tři ústřední zvířata nabrala fyzickou podobu až na třetím, finálním a hlavním plakátu, který následně zdobil také obaly VHS. Ukázka Alvinova nejsilnějšího arzenálu, zejména citu pro kompozici (tři hlavy nad sebou – The Bat, The Cat, The Penguin – upřeně zírají na diváky, spojeny táhlým cigaretovým kouřem). Obraz s nádechem noiru ladně podtrhuje expresivitu a hutnou depresivní atmosféru filmu samotného. Jasná zpráva o tom, že v Gothamu se člověk i o Vánocích má hodně bát. Mimochodem, strach pocítilo i samo studio, protože si speciálně pro japonský trh vyžádalo plnější a dynamičtější plakát, který sice slevuje na tajemnu a určité snovosti, ale půvabně hraje na expresivnější notu (úplněk nad zdeformovaným městem, hypnotizující deštník, mnoho latexu, Batman připravený k bezprostřední bitce a k tomu skvěle padnoucí japonské písmo).

Pět celebrit a jedno auto

Přestože Alvin vyzdvihl všechny hororové tóny Burtonova Batmana, povolali ho i k vytvoření hlavního plakátu po příchodu Joela Schumachera. Poklidná procházka netopýřím lunaparkem se ovšem ani na vizuálu k Batman navždy (1995) nekonala, právě tohle angažmá pro Alvina znamenalo dosud nejkomplikovanější zakázku jeho kariéry. Za vše hovoří několik kreslených návrhů, jimiž se Alvin snažil vypořádat s požadavky studia. Týkaly se hierarchie hvězd: “Bylo tam pět hlavních herců, takže pokud se na plakátě objevil Val Kilmer coby Batman, pak tam zkrátka museli být vidět i čtyři ostatní herci. Jim Carrey a Tommy Lee Jones přitom nemohli být ukázání menší než pasedát procent Vala Kilmera a Nicole Kidmanová s Chrisem O’Donnelem zase nemohli být menší než 50 procent Carreyho a Jonese.“

Při pohledu na výsledek je jasné, že se Alvinovi povedl husarský kousek: zviditelnil drahé obsazení, zároveň ale neuhl před vlastním rukopisem. Vizuálně se mu podařilo zachytit skutečný charakter nového a neonového MTV Batmana, který rozšířil škálu barev a přidal na rychlosti. Alvinův vklad pro Schumacherův gothamský trip je navíc vůbec prvním plakátem pro filmového Batmana, který obsahuje tři naprosto zásadní atributy: netopýří symbol řezající podmračenou noční oblohu, maskovaného rytíře, jehož břitva na levačce působí jako žraločí ploutev, a batmobil ve futuristickém provedení odhalujícím (po vzoru bizarností od H. R. Gigera) vlastní technologické vnitřnosti.

Plakát k Batman navždy byl od začátku předzvěstí rozzářenějšího a víc sexy začátku – hladce zapadl mezi reklamy v módních časopisech. Ať už Alvinovu práci analyzujete podrobněji, nebo jen očima kloužete po povrchu, výsledný dojem je stejný: některé ilustrace balancují na hraně kýče, všechny do jednoho ale měly tu moc dostat člověka do kina. V dnešní době plné zaměnitelných, digitálně cizelovaných výplodů je to jistota, k níž stojí za to se vracet.

Oficiální plakát k Batmanovi a nepoužité návrhy




Plakáty a nepoužité návrhy k Batman se vrací







Návrhy na plakát k Batman navždy






Plakát k Batman navždy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *