Will Eisner Awards 2011: Komiksovou hru o trůny vyhrálo IDW

Zleva: The Marvelous Land of Oz, Dave Stevens' The Rocketeer Artist's Edition, Chew, Richard Stark’s Parker: The Outfit

Komentované výsledky: Pět Cen Willa Eisnera získalo nakladatelství IDW a ovládlo slavnostní ceremoniál během Comic-Conu v San Diegu. Nejúspěšnějšími tvůrci jsou se dvěma soškami Mike Mignola, Skottie Young a Jacques Tardi. Stejný počet cen si do igelitky mohli strčit autoři výjimečné velkoformátové publikace Dave Stevens’ The Rocketeer Artist’s Edition, která se maximální možnou mírou přibližuje Stevensovým originálům.

NEJLEPŠÍ POVÍDKA

“Post Mortem,” – Greg Rucka a Michael Lark, v I Am an Avenger #2 (Marvel)

“Bart on the Fourth of July” – Peter Kuper, v Bart Simpson #54 (Bongo)

“Batman, in Trick for the Scarecrow” – Billy Tucci, v DCU Halloween Special 2010 (DC)

“Cinderella” – Nick Spencer a Rodin Esquejo, v Fractured Fables (Silverline Books/Image)

“Hamburgers for One” – Frank Stockton, v Popgun vol. 4 (Image)

“Little Red Riding Hood” – Bryan Talbot a Camilla d’Errico, v Fractured Fables (Silverline Books/Image)

Kapitán Amerika začínal jako mlýnek na nacistické maso, dnes plní propagandistickou funkci hlavně směrem k Afghánistánu či Iráku. V oceněné povídce Post Mortem sice jede na pohřeb vojáka, kterého zbaběle zavraždil Wolverinův nepovedený syn, ovšem záběry na salutující vojíny a vlajku s červenými pruhy jasně prozrazují, že Greg Rucka děkoval statečným Američanům v naší realitě. Pointa dojemně připomíná, že jich padlo fakt hodně a „Cap“ si pamatuje každého z nich. Většinou nemá smysl rozebírat, kdo by si cenu zasloužil víc, na to je trh příliš košatý. Jenže tady by vážně Eisner slušel spíš melancholické povídce Hamburger for One, ve které obtloustlý asociální chlapec nadbíhá servírce ve fast foodu a Stockton jeho marné snažení a trapnost situace vystihuje dokonalým fázováním. Ze série panelů, v níž chlapce neustále staví do naprosto nevýznamných pozic (jako to má v životě), vám v krku naskočí pořádný knedlík. Lepší volbou by byla i humorná halloweenská scénka Batman, in Trick for the Scarecrow, ve které parta kluků v kostýmech (každý odkazuje k jiné éře Batmana) mučí skutečného zlosyna. Tucci předvádí více invence a vychutnává si možnosti komiksu.

NEJLEPŠÍ ČÍSLO NEBO SAMOSTATNÝ SEŠIT

Hellboy: Double Feature of Evil – Mike Mignola a Richard Corben (Dark Horse)

The Cape – Joe Hill, Jason Ciaramella a Zack Howard (IDW)

Fables #100 – Bill Willingham, Mark Buckingham a další (Vertigo /DC)

Locke & Key: Keys to the Kingdom #1: “Sparrow” – Joe Hill a Gabriel Rodriguez (IDW)

Unknown Soldier #21: “A Gun in Africa” – Joshua Dysart a Rick Veitch (Vertigo/DC)

NEJLEPŠÍ OBÁLKÁŘ

Mike Mignola – Hellboy, Baltimore: The Plague Ships (Dark Horse)

Rodin Esquejo – Morning Glories (Shadowline/Image)

Dave Johnson – Abe Sapien: The Abyssal Plain (Dark Horse); Unknown Soldier (Vertigo/DC); Punisher (Max/Marvel), Deadpool (Marvel)

David Petersen – Mouse Guard: Legends of the Guard (Archaia)

Yuko Shimizu – The Unwritten (Vertigo/DC)

Mignola je miláček Eisnerů, porota mu často dává přednost před mladšími a dravějšími kolegy. Ale dá se to pochopit, z jeho spolupráce s Corbenem vylézají díla, při jejichž čtení se dere na mysl ono pověstné slovo “poctivé”. V sešitu Double Feature of Evil usadí čtenáře do kina, kde jsou samí umrlci, pustí jim hororový dvojprogram a pomalu je vtáhne do plátna. V prvním snímku přepere Hellboy dům, který žere lidi, ve druhém nestačí zachránit profesora, který si zahrával s egyptskými bohy. Asi je vám jasné, na co uhnívající zombíci reagují potleskem.

NEJLEPŠÍ NEKONEČNÁ SÉRIE

Chew – John Layman a Rob Guillory (Image)

Echo – Terry Moore (Abstract Studio)

Locke & Key – Joe Hill a Gabriel Rodriguez (IDW)

Morning Glories – Nick Spencer a Joe Eisma (Shadowline/Image)

Naoki Urasawa’s 20th Century Boys – Naoki Urasawa (VIZ Media)

Scalped – Jason Aaron a R. M. Guéra (Vertigo/DC)

Série Chew se úspěšně etablovala na trhu. Z loňské Nejlepší nové série je najednou i Nejlepší nekonečná série. Autorský tým si spolupráci očividně užívá, Layman a Guillory se v podstatě jen trumfují, kdo z nich napíše nebo nakreslí větší šílenost. Layman dělal léta redaktora u sérií jako Astro City, Planetary nebo Authority, takže ani nemůže psát špatně. Chew začíná jako humorná detektivka odehrávající se ve světě, kde mají prohibici na kuřecí maso, protože ptačí chřipka usmrtila miliony lidí po celém světě. Lépe řečeno to tvrdí americká vláda, která taky popírá existenci mimozemšťanů… Hlavní hrdina, člen speciální jednotky CIA, je “cibopat”, který si kousne do jídla a v hlavě mu probleskne celá jeho historie. Schopnost funguje, i když se zakousne do dvoutýdenní mrtvoly psa nebo si šňupne zpopelněného člověka. Jakmile si šňupnete téhle nepředvídatelné série, která kombinuje Akta X s Ano, šéfe a Bláznivou střelou, závislost je neléčitelná.

NEJLEPŠÍ UZAVŘENÁ SÉRIE

Daytripper – Fábio Moon a Gabriel Bá (Vertigo/DC)

Baltimore: The Plague Ships – Mike Mignola, Christopher Golden a Ben Stenbeck (Dark Horse)

Cinderella: From Fabletown with Love – Chris Roberson a Shawn McManus (Vertigo/DC)

Joe the Barbarian – Grant Morrison a Sean Murphy (Vertigo/DC)

Stumptown – Greg Rucka a Matthew Southworth (Oni)

Brazilská dvojčata prý na ceremoniálu sklidila největší potlesk. Bouřlivou reakci vyvolalo už vítězství jejich antologie 5 v roce 2008. Největší konkurenci pro ně letos asi představovaly komiksy Joe the Barbarian a Stumptown, nakonec ale dominoval magický realismus z Jižní Ameriky. Daytripper je mysteriózním příběhem muže, který se nám v každém sešitu představuje v jiné fázi života. Nikdy ale nepřežije poslední panel.

NEJLEPŠÍ NOVÁ SÉRIE

American Vampire – Scott Snyder, Stephen King a Rafael Albuquerque (Vertigo/DC)

iZombie – Chris Roberson a Michael Allred (Vertigo/DC)

Marineman – Ian Churchill (Image)

Morning Glories – Nick Spencer a Joe Eisma (Shadowline/Image)

Superboy – Jeff Lemire a Pier Gallo (DC)

NEJLEPŠÍ SCENÁRISTA

Joe Hill – Locke & Key (IDW)

Ian Boothby – Comic Book Guy: The Comic Book; Futurama Comics #47–50; Simpsons Comics #162, 168; Simpsons Super Spectacular #11–12 (Bongo)

John Layman – Chew (Image)

Jim McCann – Return of the Dapper Men (Archaia)

Nick Spencer – Morning Glories, Shuddertown, Forgetless, Existence 3.0 (Image)

“Královým” se minulý rok povedl. Stephen se konečně nechal ukecat do komiksu a z upírského měsíčníku se stal hit (představovali jsme jej už dávno), Joe Hill dál píše jednu z top sérií posledních let, která začala vycházet i v češtině. Oba získali Will Eisner Award poprvé. Kategorie scenáristů letos překvapila, když místo tradičních “dinosaurů” propagovala spíš mladé naděje. A je to dobře. Až na tu recesi v podobě scenáristy Simpsonů.

NEJLEPŠÍ AUTOR

Darwyn Cooke – Richard Stark’s Parker: The Outfit (IDW)

Dan Clowes – Wilson (Drawn & Quarterly)

Joe Kubert – Dong Xoai, Vietnam 1965 (DC)

Terry Moore – Echo (Abstract Studio)

James Sturm – Market Day (Drawn & Quarterly)

Retro série o drsňákovi Parkerovi vynesla Cookovi dva Eisnery za dva roky. Předchozí díl získal titul Nejlepší adaptace (Parkera vymyslel Donald E. Westlake píšící pod pseudonymem), letos Cooke vyhrál prestižnější kategorii. Pokud má autor ladně spojovat – a v případě potřeby i rozpojovat – slova a obraz a ještě dát příběhu nezaměnitelný výtvarný styl, cena je v nejlepších ručkách.

NEJLEPŠÍ KOMIKSOVÁ ADAPTACE

The Marvelous Land of Oz – Eric Shanower a Skottie Young (Marvel)

Dante’s Divine Comedy – Seymour Chwast (Bloomsbury)

The Little Prince – Joann Sfar (Houghton Mifflin Harcourt)

7 Billion Needles, vols. 1 and 2 – Nobuaki Tadano (Vertical)

Silverfin: A James Bond Adventure – Charlie Higson a Kev Walker (Disney/Hyperion Books)

NEJLEPŠÍ KRESLÍŘ NEBO TÝM KRESLÍŘ/INKER

Skottie Young – The Marvelous Land of Oz (Marvel)

Richard Corben – Hellboy (Dark Horse)

Stephen DeStefano – Lucky in Love Book One: A Poor Man’s Story (Fantagraphics)

Rob Guillory – Chew (Image)

Gabriel Rodriguez – Locke & Key (IDW)

Marvel dokázal z dvou slavných knižních sérií vybudovat silné značky – kromě americké klasiky od L. Franka Bauma drží pod palcem i Kingovu Temnou věž. Čaroděj ze země Oz získal dva Eisnery i loni, sólový úspěch Skottieho Younga je ale velká věc a definitivní potvrzení jeho místa v první lize. Vždyť před ním kategorii vyhráli Williams III, Cassaday nebo Risso. Třiatřicetiletý výtvarník navíc chystá autorský grafický román.

NEJLEPŠÍ KOMIKS PRO DĚTI

Tiny Titans – Art Baltazar a Franco (DC)

Amelia Earhart: This Broad Ocean – Sara Stewartová Taylorová a Ben Towle (Center for Cartoon Studies/Disney/Hyperion)

Amelia Rules!: True Things (Adults Don’t Want Kids to Know) – Jimmy Gownley (Atheneum/Simon & Schuster)

Binky to the Rescue – Ashley Spiresová (Kids Can Press)

Scratch9 – Rob M. Worley a Jason T. Kruse (Ape Entertainment)

The Unsinkable Walker Bean – Aaron Renier (First Second)

Pro děti se prý nejvíc hodí řada, která schválně evokuje dětské kresby křídou. Co se v ní řeší? Třeba školka pro sidekicky. Američtí recenzenti alibisticky píšou o reakcích svých dětí, protože se bojí přiznat, že “rozkošňoučkým” Tiny Titans podlehli také. Zato caparti v Česku se musí spokojit s Garfieldem ve 3D, který se naposledy distribuoval do koncentračních táborů…

NEJLEPŠÍ KOMIKS PRO NÁCTILETÉ

Smile – Raina Telgemeierová (Scholastic Graphix)

Ghostopolis – Doug TenNapel (Scholastic Graphix)

Hereville: How Mirka Got Her Word – Barry Deutsch (Amulet Books)

Return of the Dapper Men – Jim McCann a Janet Leeová (Archaia)

Yummy: The Last Days of a Southside Shorty – G. Neri a Randy DuBurke (Lee & Low)

Raina chodí do šesté třídy a pomalu se dostává do puberty. A v tomhle nejméně vhodném období života se jí stane úraz, při kterém si vyrazí přední dva zuby. Musí se vyrovnávat s posměchem, zatímco sama se usmívat nemůže. Autorka vycházela z vlastního dětství a zpětně se snažila vyrovnat s koloběhem operací, umělých zubů a rovnátek…

NEJLEPŠÍ HUMORNÝ KOMIKS

I Thought You Would Be Funnier – Shannon Wheeler (BOOM!)

Afrodisiac – Jim Rugg a Brian Maruca (Adhouse)

Comic Book Guy: The Comic Book – Ian Boothby, John Delaney a Dan Davis (Bongo)

Drinking at the Movies – Julia Wertzová (Three Rivers Press/Crown)

Literature: Unsuccessfully Competing Against TV Since 1953 – Dave Kellett (Small Fish Studios)

Prime Baby – Gene Luen Yang (First Second)

Tady už bychom se mohli zaplést do akademické debaty. Shannon Wheeler, přispěvatel New Yorkeru, rozhodně nemá problém s humorem, přestože do prestižního magazínu poslal spousty obrázků, než mu nějaký otiskli. Má problém se sekvencí – oceněná kniha je sbírkou jednostránkových vtipů (těch, které New Yorker odmítl). Cartoony jsou kategorie sama pro sebe, mají vlastní cechy, organizace, ceny…

NEJLEPŠÍ ANTOLOGIE

Mouse Guard: Legends of the Guard – sestavili Paul Morrissey a David Petersen (Archaia)

The Anthology Project – sestavili Joy Angová a Nick Thornborrow (Lucidity Press)

Korea as Viewed by 12 Creators – sestavil Nicolas Finet (Fanfare•Ponent Mon)

Liquid City, vol. 2 – sestavili Sonny Liew a Lim Cheng Tju (Image)

Trickster: Native American Tales – sestavil Matt Dembicki (Fulcrum Books)

Sborníky mladých a neznámých autorů, které většinou živí reklamní agentury nebo herní byznys, porazila antologie odehrávající se v zavedeném fantasy světě série Mouse Guard. Ta už v minulosti pár Eisnerů získala, takže se žádný velký šok nekoná. Autorem všech povídek už není David Petersen, ale různí hosté, kteří se mohli vyřádit na jeho písečku. Mouse Guard se postupem času rozrostl do ságy s propracovanou mytologií, vypráví o myších válečnících, kteří ve své říši chrání mír a pořádek (kombinace hobitů a Jediů). Z téhle řady by měla radost Beatrix Potterová, autorka knížek o králíčkovi Petrovi nebo myším krejčíkovi z Gloucesteru.

NEJLEPŠÍ ONLINE KOMIKS

Abominable Charles Christopher – Karl Kerschl, www.abominable.cc

The Bean – Travis Hanson, www.beanleafpress.com

Lackadaisy – Tracy Butlerová, www.lackadaisycats.com

Max Overacts – Caanan Grall, http://occasionalcomics.com

Zahra’s Paradoxe – Amir a Khalil, www.zahrasparadise.com

První vítězství pro strip, který vychází každou středu od června 2007. Titulní hrdina je němý, bezelstný yetti, který nás provádí posvátným cedrovým lesem plným mluvících zvířat. Pták chodí domů nadraný a zapomíná na výročí svatby (úplný Homer Simpson), králík řeší trable s neopětovanou láskou a všichni chodí k psychiatrovi švábovi… Kromě humorných scének a filozofování ve stylu Calvina a Hobbese se tu pomalu vine i dějová linie, která připomene třeba Kůstka nebo filmy Hayao Miyazakiho. Blíží se temné časy a bohové lesa si zřejmě vybrali Charlese, aby je odvrátil. Naprosto odzbrojující humor (takový ten smutný, kterému se ušklíbnete, ale pak vás píchne u srdce) se tu střídá s dojemnými okamžiky, u nichž člověk ani nedutá (smrt sympatické postavy tady svou krutostí těžce konkuruje Hře o trůny). Kerschl zahalil melancholický příběh do monochromních odstínů šedé, emoce dokáže vytřískat z každého gesta a grimasy. Zvířata přitom kreslí realisticky, podobně jako Niko Henrichon ve Smečce z Bagdádu. Kerschl má občas blízko k ekologické agitce (Charles Christopher je jméno významného botanika a horolezce, Kerschlova kočka v reálném světě se jmenuje Jacques Cousteau…), ale rádi mu to odpustíte, protože si vás získá tunou jiných kvalit. Ve stripu si zahostovali i další ocenění – Skottie Young a tvůrce Mouse Guarda David Petersen.

NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ ALBUM/GRAFICKÝ ROMÁN

Wilson – Daniel Clowes (Drawn & Quarterly)

Return of the Dapper Men – Jim McCann a Janet Leeová (Archaia)

Elmer – Gerry Alanguilan (SLG)

Finding Frank and His Friend: Previously Unpublished Work by Clarence ‘Otis’ Dooley – Melvin Goodge (Curio & Co.)

Market Day – James Sturm (Drawn & Quarterly)

Rozum a cit letošních Eisnerů. Neobvyklá remíza vyzdvihla jak rutinní práci kultovního autora (Clowes vydal poslední dlouhý komiks před pěti lety, proto jeho ocenění “smrdí” spíš cenou za čekání), tak něco bizarního, podivného a nového. Return of the Dapper Men se nedá srovnat s jedním konkrétním dílem, myšlenkově i vizuálně navazuje na Petra Pana, Čaroděje ze země Oz, Alenku v říši divů, knihy Roalda Dahla nebo Dr. Seusse. Odehrává se v surreálném bezčasí, kde žijí pouze děti a roboti. Hlavní hrdinové se vydávají na cestu, jejímž cílem je nevyhnutelná změna. Když totiž člověk nedospěje, jeho dětství ztrácí smysl… Ulítlá stylizace je až strašidelná, asi jako Kdovíci nebo klauni z manéže.

NEJLEPŠÍ ALBUM/SOUBOR DŘÍVE VYDANÉHO MATERIÁLU

Wednesday Comics – sestavil Mark Chiarello (DC)

The Amazing Screw-on Head and Other Curious Objects – Mike Mignola (Dark Horse)

Beasts of Burden: Animal Rites – Evan Dorkin a Jill Thompsonová (Dark Horse)

Motel Art Improvement Service – Jason Little (Dark Horse)

The Simpsons/Futurama Crossover Crisis – Ian Boothby, James Lloyd a Steve Steere Jr. (Abrams Comicarts)

Tumor – Joshua Hale Fialkov a Noel Tuazon (Archaia)

Antologie Wednesday Comics začala vycházet v roce 2009 a měla svým zpracováním na velkém novinovém papíře evokovat staré nedělní přílohy. Plachty o rozměrech 35×50 cm vzbuzovaly respekt, zároveň poukázaly na dvě věci – někteří autoři absolutně nevěděli, jak s takovým prostorem naložit, a tisk jejich práci taky příliš nelichotil. Sebraná kniha vyřešila alespoň druhý problém… V přípravě je druhá série, tak v ní snad bude víc filutů, jako je Paul Pope, jehož příspěvek Strange Adventures jednoznačně patřil k tomu nejsilnějšímu materiálu.

NEJLEPŠÍ ARCHIVNÍ SOUBOR/PROJEKT – STRIPY

Archie: The Complete Daily Newspaper Strips, 1946–1948 – Bob Montana, sestavil Greg Goldstein (IDW)

40: A Doonesbury Retrospective – G. B. Trudeau (Andrews McMeel)

George Herriman’s Krazy Kat: A Celebration of Sundays – sestavil Patrick McDonnell a Peter Maresca (Sunday Press Books)

Polly and Her Pals Complete Sunday Comics, vol. 1 – Cliff Sterrett, sestavil Dean Mullaney (IDW)

Roy Crane’s Captain Easy, vol. 1 – sestavil Rick Norwood (Fantagraphics)

Komiksoví historici a obdivovatelé prvních komiksových klasiků si musí chrochtat blahem. Američané se za komiksovými dějinami ohlíží už pár let a postupně kompletují ty největší poklady. Docenění se letos trochu překvapivě dočkal milovník Archie a jeho partička náctiletých kamarádů, mezi kterými to jiskří jak v seriálu Beverly Hills. Proč překvapivě? Z historického hlediska a dopadu na další tvůrce měli daleko větší vliv Crane s Herrimanem, “umělecky hodnotnější” je samozřejmě také strip Polly and Her Pals, který začal vycházet už v roce 1912. Četba starých fláků s sebou nese jedno riziko – ty nové vás můžou přestat bavit.

NEJLEPŠÍ ARCHIVNÍ SOUBOR/PROJEKT – SEŠITY

Dave Stevens’ The Rocketeer Artist’s Edition – připravil Scott Dunbier (IDW)

The Horror! The Horror! Comic Books the Government Didn’t Want You to Read! – připravil Jim Trombetta (Abrams Comicart)

The Incal Classic Collection – Alexandro Jodorowsky a Moebius (Humanoids)

Lynd Ward: Six Novels in Woodcuts – připravil Art Spiegelman (The Library of America)

Thirteen Going on Eighteen – připravil John Stanley (Drawn & Quarterly)

NEJLEPŠÍ GRAFICKÁ ÚPRAVA

Dave Stevens’ The Rocketeer Artist’s Edition – navrhl Randall Dahlk (IDW)

Polly and Her Pals Complete Sunday Comics, vol. 1 – navrhli Lorraine Turnerová a Dean Mullaney (IDW)

Return of the Dapper Men – Todd Klein (Archaia)

75 Years of DC Comics: The Art of Modern Mythmaking – navrhl Josh Baker (TASCHEN)

Two Generals – navrhla Jennifer Lumová (McClelland & Stewart)

Někdy publiku trvá, než si k některým hrdinům najde cestu. Stalo se to i Rocketeerovi, který vznikl v osmdesátých letech, ale nejúspěšnější období zažívá až po předčasné smrti svého stvořitele (film z roku 1991 si moc lidí nepamatuje). Nejde přitom ani tak o “Heath Ledger efekt”, to spíš nacistobijec v pumpkách a s jet packem na zádech přesně zapadá do probíhající retro vlny. Profesionály z branže, kteří o vítězích rozhodují, navíc musel potěšit artefakt o rozměrech 30×45 centimetrů, který se uvnitř maximální možnou mírou přibližuje Stevensovým originálům, z nichž jsou stránky pečlivě skenované. IDW zároveň vydává antologii Rocketeer Adventures, v níž se dobovému kouzlu snaží přiblížit současní špičkoví tvůrci. Většinou nepříliš úspěšně.

NEJLEPŠÍ KOMIKS PODLE SKUTEČNOSTI

It Was the War of the Trenches – Jacques Tardi (Fantagraphics)

Picture This: The Nearsighted Monkey Book – Lynda Barryová (Drawn & Quarterly)

Special Exits: A Graphic Memoir – Joyce Farmerová (Fantagraphics)

Treasury of XXth Century Murder: The Terrible Axe Man of New Orleans – Rick Geary (NBM)

Two Generals – Scott Chantler (McClelland & Stewart)

You’ll Never Know Book 2: Collateral Damage – Carol Tylerová (Fantagraphics)

NEJLEPŠÍ AMERICKÉ VYDÁNÍ ZAHRANIČNÍHO MATERIÁLU

It Was the War of the Trenches – Jacques Tardi (Fantagraphics)

The Killer: Modus Vivendi – Matz a Luc Jacamon (Archaia)

King of the Flies, Book One: Hallorave – Mezzo a Pirus (Fantagraphics)

The Littlest Pirate King – David B. a Pierre Mac Orlan (Fantagraphics)

Salvatore – Nicolas De Crécy (NBM)

Nebýt Tardiho, vydavatelské úsilí Fantagraphics vyjde naprázdno. Naštěstí pro nakladatelství Garyho Grotha za mořem táhnou Tardiho mrazivé komiksy o první světové válce, což je jeho životní téma. Do zákopové války můžete zapadnout v desetistránkové ukázce. Francouzský klasik loni domluvil českým čtenářům rande s okouzlující Adélou Blanc-Sec, poražení David B. a Nicolas De Crécy se v tuzemsku taky nemají úplně špatně.

NEJLEPŠÍ AMERICKÉ VYDÁNÍ ZAHRANIČNÍHO MATERIÁLU (ASIE)

Naoki Urasawa’s 20th Century Boys – Naoki Urasawa (VIZ Media)

Ayako – Osamu Tezuka (Vertical)

Bunny Drop – Yumi Unita (Yen Press)

A Drunken Dream and Other Stories – Moto Hagio (Fantagraphics)

House of Five Leaves – Natsume Ono (VIZ Media)

NEJLEPŠÍ MALÍŘ/VÝTVARNÍK POUŽÍVAJÍCÍ RŮZNÉ TECHNIKY

Juanjo Guarnido – Blacksad (Dark Horse)

Lynda Barry – Picture This: The Nearsighted Monkey Book (Drawn & Quarterly)

Brecht Evens – The Wrong Place (Drawn & Quarterly)

Janet Lee – Return of the Dapper Men (Archaia)

Eric Liberge – On the Odd Hours (NBM)

Carol Tyler – You’ll Never Know Book 2: Collateral Damage (Fantagraphics)

Jedna z mála kategorií, která pro Čechy zcela postrádá objevitelský smysl. Blacksad už nám totiž převálcoval bulvy v roce 2004. Jenže zatímco u nás vyšla tři alba po částech v magazínu Crew2, Američani vydali krásný soubor v pevných deskách. Po setkání s panteřím detektivem Johnem Blacksadem už se na disneyovky se zvířátky nebudou koukat jako dřív.

NEJLEPŠÍ KOLORING

Dave Stewart – Hellboy, BPRD, Baltimore, Let Me In (Dark Horse); Detective Comics (DC); Neil Young’s Greendale, Daytripper, Joe the Barbarian (Vertigo/DC)

Jimmy Gownley – Amelia Rules!: True Things (Adults Don’t Want Kids to Know), Amelia Rules!: The Tweenage Guide to Not Being Unpopular, by Jimmy Gownley (Atheneum/Simon & Schuster)

Metaphrog (Sandra Marrsová a John Chalmers), Louis: Night Salad (Metaphrog)

Hilary Sycamoreová – City of Spies, Resistance, Booth, Brain Camp, Solomon’s Thieves (First Second)

Chris Ware – Acme Novelty Library 20: Lint (Drawn & Quarterly)

NEJLEPŠÍ LETTERING

Todd Klein – Fables, The Unwritten, Joe the Barbarian, iZombie (Vertigo/DC); Tom Strong and the Robots of Doom (WildStorm/DC); S.H.I.E.L.D. (Marvel); Driver for the Dead (Radical)

Darwyn Cooke – Richard Stark’s Parker: The Outfit (IDW)

Dan Clowes – Wilson (Drawn & Quarterly)

Jimmy Gownley – Amelia Rules!: True Things (Adults Don’t Want Kids to Know), Amelia Rules!: The Tweenage Guide to Not Being Unpopular, by Jimmy Gownley (Atheneum/Simon & Schuster)

Doug TenNapel – Ghostopolis (Scholastic Graphix)

Chris Ware – Acme Novelty Library 20: Lint (Drawn & Quarterly)

Už nominace setnuly hlavy autorům oceňovaných lahůdek Xe´d Out (Charles Burns) a Duncan the Wonder Dog (Adam Hines). Že ale odejde s prázdnou i Chris Ware, to se příliš často nestává. V obou technických kategoriích ho sejmuli zkušení továrníci – Dave Stewart to ostatním “natřel” už popáté za sebou, po dvouleté odmlce se do listiny vítězů svým krasopisem zapsal i Todd Klein (nejlepší lettering předvedl šestnáctkrát z devatenácti ročníků).

NEJLEPŠÍ KOMIKSOVÉ PERIODIKUM/ŽURNALISTIKA

ComicBookResources – vede Jonah Weiland (www.comicbookresources.com)

Alter Ego – sestavil Roy Thomas (TwoMorrows)

The Beat – vede Heidi MacDonaldová (www.comicsbeat.com)

ComicsAlliance – vede Laura Hudsonová (www.comicsalliance.com)

The Comics Reporter – vede Tom Spurgeon (www.comicsreporter.com)

Komiksová sekce deníku USA Today – vede Dennis Moore a John Geddes (www.usatoday.com/life/comics/index)

Mohl vyhrát kdokoli. CBR je mamutí web, který chrlí dennodenně spoustu informací, takže nejde tolik do hloubky jako občasné úvahy na blozích Comics Reporter nebo Comicsbeat, které sází spíš na komentáře. Nesnaží se být ani tak vtipný jako ComicsAlliance, ale má pod sebou různé zajímavé rubriky nebo nezávislejší “podblog” Robot 6, a tím pádem dokáže pokrývat nejrůznější žánry a oblasti komiksu.

NEJLEPŠÍ KNIHA O KOMIKSU

75 Years of DC Comics: The Art of Modern Mythmaking – Paul Levitz (TASCHEN)

Doonesbury and the Art of G. B. Trudeau – Brian Walker (Yale University Press)

Fire and Water: Bill Everett, the Sub-Mariner, and the Birth of Marvel Comics – Blake Bell (Fantagraphics)

The Oddly Compelling Art of Denis Kitchen – Denis Kitchen a Charles Brownstein, připravili John Lind a Diana Schutzová (Dark Horse Books)

Shazam! The Golden Age of the World’s Mightiest Mortal – Chip Kidd a Geoff Spear (Abrams Comicarts)

Čtyřiapadesátiletá ikona nakladatelství DC Comics by se už asi jindy nedočkala. První cena pro Paula Levitze (bývalého redaktora, scenáristu i prezidenta nakladatelství) je tak trochu za celoživotní dílo. Vítězství monumentální cihly se ale dalo čekat. Je to dokonale vypravená bible, která uvádí věci v souvislostech a ve výsledku toho řekne spoustu o celé historii komiksu, nikoli jen DC. V případě Levitzovy prohry hrozilo, že svou knihu shodí na New York a vymaže ho z mapy.

CENA RUSSE MANNINGA PRO NADĚJNÉHO NOVÁČKA

Nate Simpson – Nonplayer

Jedna z největších událostí letošního roku je zatím jednoznačně Nonplayer, fantasy/sci-fi série od Image. Vychvalují ji lidé jako Geoff Darrow, Frank Quitely nebo Warren Ellis. Když Simpson ukázal na festivalu v Angoulême výtisk samotnému Moebiovi, mistr ho požádal, jestli si ho může nechat. Právě Jean Giraud je pro Simpsona největším vzorem, stránky zaplavuje detaily, ale na rozdíl od francouzského výtvarníka se nezdržuje šrafováním. Má naprosto čistou linku jako Darrow nebo Quitely. Stíny, materiály, hloubku obrazu, to všechno znázorňuje až při počítačovém barvení. Vizuál Nonplayera je vypiplaný, ale taky trochu mrtvolný. Naštěstí se autor může vymluvit na téma – hlavní postavou je dívka, která žije raději v počítačové hře než ve skutečnosti. Oba světy se postupně mají překvapivě ovlivňovat, zatím vyšel pouze první sešit z plánovaných šesti. Při Simpsonově tempu může dokončení příběhu zabrat roky.

Síň slávy

Výběr porotců:

Ernie Bushmiller

Jack Jackson

Martin Nodell

Lynd Ward

Hlasování:

Mort Drucker

Harvey Pekar

Roy Thomas

Marv Wolfman

WILL EISNER SPIRIT OF COMICS RETAILER AWARD

Comics & Vegetables, Tel Aviv, Izrael – Yuval Sharon, Danny Amitai

BOB CLAMPETT HUMANITARIAN AWARD

Patrick McDonnell

BILL FINGER EXCELLENCE IN COMIC BOOK WRITING

Del Connell, Bob Haney

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *