ANIfest ožije komiksem…

… a to v neděli 6. 5. Předchozí ročníky mezinárodního festivalu nabídly už dříve několik komiksových programů (například výstavu Komiks, obraz, animace v produkci Motu nebo workshopy v roce 2005 a 2006), ale teprv letošní ročník to rozjíždí naplno. V programu Dne s komiksem jsou samozřejmě filmové projekce (Asterix, 300 nebo třeba Renesance), ale také seminář, spojený s workshopem, nebo přednáška Thierry Groensteena. Moderátory úvodního a závěrečného večera festivalu, jakož i dalších programů, by měl být Yellyman a Supermanka z pera Karla Jerieho, svou premiéru si odbude výstava českého komiksového plakátu, a celodenní program zakončí performance na náměstí, parafrázující komiksový strip – v životní velikosti, ovšem! Program Dne s komiksem – připomínáme, že v neděli 6. května – koordinuje KomiksFEST!/SEQENCE o.s.

20070409-anifest.jpg

Reportáž z vernisáže „Komiksové šaliny“

Od 6. března brázdí brněnské ulice tramvaj s výstavou místních komiksových autorů, a pokud jste ji ještě nezastihli, máte šanci do konce dubna. Jestliže by vás zajímalo, jak taková šalina vypadá, mrkněte se na malou fotoreportáž z vernisáže.

salina01_celek_nahled.jpg
Dopravní podnik města Brna dodal pěknou a nablýskanou galerijní tramvaj.
Pokračování textu Reportáž z vernisáže „Komiksové šaliny“

Komiksárium Reloaded

Je tomu už skoro rok, co Komiksárium odstartovalo jako skromný doplněk časopisu Zkrat. Jeho cílem bylo informovat pouze o českém a slovenském komiksu, aby bylo patrné, že se tu něco děje. I jednoduše navržené stránky, se staly s postupem času náročné na aktualizaci, chyběl redakční systém a spousta dalších vychytávek. No a když už něco předělávat, tak úplně. Na podzim vzniklo občanské sdružení Seqence, s jehož členy jsme se shodli, že tu chybí komiksový server, který by nám vyhovoval svým obsahem i koncepcí. Proto jsme společně vytvořili nové Komiksárium zaměřené na komiksy, které se nám líbí a které nás zajímají. Takový web nebude žádným všeználkem, ale výběrovou komiksotékou, která vám buď bude chutnat nebo ne.
Co tu všechno bude? Zpravodajství o českém a slovenském komiksu zůstane a bude na něho nadále kladen důraz, recenze překladových komiksů, které nás zaujmou a sem tam nějaké novinky ze světa, o kterých tu zatím skoro nikdo nepíše. Pravidelně by se tu měly objevovat články z teorie komiksu, hlavně tedy komiksová „Théoria komiksu Pavla Keníža“, dále pak „Nezávislá abeceda“ Michala Jareše, stripy, reportáže a spousta dalšího čtení. Také se zde postupně doplní původní příspěvky ze starého Komiksária a vychytá se pár technických chyb. Už teď funguje systém komentářů a dva rss kanály.
Jako první specialitu budete moct na Komiksáriu ochutnat rozhovor s Jiřím Grusem o právě vycházejícím komiksu Voleman.
Ať se vám Komiksárium líbí
Martin Přibyl (editor)

jerie_1.png

Komiksový blok v Labyrint Revue 19-20

Nové číslo třísetstránkového „časopisu pro kulturu“ Labyrint Revue 19-20 „pro celý rok 2007“ se věnuje fenoménu Do It Yourself kultury (DIY), tedy tomu co se dá česky nazvat jako „Udělej si sám“. Své místo v čísle (jak se stalo dobrý zvykem této nevšední revue) má i komiks: představuje pozoruhodný cyklus Jiřího Gruse Voleman, jehož první sešit by měl vyjít co nevidět (viz jeho web www.koreastudio.cz), dále je v nabídce komiks od Youryho či Tomáše Přidala a „picture story“ Vladimira 518, Radqa Brousila a studentů pražské VŠUP Mariany Dvořákové a Martina Kubáta.
Publicistická část bloku se věnuje komiksovému samizdatu v podání Vladimíra Tučapského a KomixBastarda (v textu Tomáše Prokůpka a Martina Přibyla), podobám současného komiksu a jeho možnostem (v textu Tomáše Hibiho Matějíčka) a specifické tvorbě autorů jako Ted Rall, Joe Sacco a Marjane Satrapi, tedy „komiksovém žurnalismu“ a „komiksové dokumentární autobiografii“ (v textu Tužkou proti Photoshopu Jakuba Sedláčka).

labyrint-19-20.jpg

Komiksová Fontána

V kinech momentálně běží film Fontána režiséra a scénáristy Darrena Aronofského. Ten si již v ranných fázích vývoje na producentech vymohl, že dílo vyjde i ve formě komiksu. Sám se tak jistil pro případ, kdyby z filmu sešlo, což se málem stalo. Původně velkorozpočtový film s Bradem Pittem v hlavní roli se po odchodu hlavního protagonisty – a tím i většiny kapitálu – musel přepsat a do kinosálů se v úspornější verzi dostal až po několika letech s Hughem Jackmanem a Rachel Weiszovou v roli ústřední dvojice.
Stejnojmenný grafický román tak vyšel už v roce 2005 u Vertiga, jež je odnoží DC Comics, které je odnoží Warner Bros. Entertainment patřící Time Warner Inc. (aby bylo jasné proč). Z nabízených výtvarníků se Aronofskému zalíbil svého času vysloužilý veterán Kent Williams, který před mnoha lety vytvářel spolu s Davem McKeanem a Billem Sienkiewiczem tzv. neoexpresionistickou komiksovou vlnu. Williams – tentokrát pro změnu ovlivněný svým následovníkem Ashley Woodem – dostal k dispozici původní „bradpittovský“ scénář a k tomu volnou ruku, takže výsledné dílo může být zajímavou alternativou filmu, který ční vysoce nad současným průměrem. Ukázku o velikosti 6,85 MB si můžete stáhnout přímo ze stránek Vertiga.

fontana.jpg