Nečekaný konec Marsu 44 v ABC
V časopise ABC začal v září 2008 vycházet sci-fi komiks Mars 44, který je možno pravidelně číst také na webu časopisu. Po dvaceti letech rozpačitých pokusů nový kreslený seriál konečně navázal na silnou tradici kvalitních fantastických komiksů, které v ABC vycházely v 70. a 80. letech. Scénárista Petr Krejzek a kreslíř Jan Jiříček rozplánovali příběh na dva roky, nyní ale jejich sága nečekaně skončí. Vydavatelství Ringier totiž odvolalo dosavadní šéfredaktorku ABC Mirku Volfovou a na její místo dosadilo Pavla Šafra. Ten je současně šéfredaktorem týdeníku Reflex, z nějž po jeho nástupu shodou okolností zmizely komiksy Pandemonium, Alois Nebel i Hana a Hana. Nyní se Šafr nechal slyšet, že seriál Mars 44 je pro cílovou skupinu příliš temný a rozhodl, že poslední část vyjde v 18. (tedy příštím) čísle, aniž by se děj mohl uzavřít. Tento postup velmi připomíná léta, kdy byl komiks označován za imperialistický škvár a kreslené seriály v řadě časopisů bez udání důvodů končily v polovině. V ABC má nicméně podobný postup premiéru.

Rubriky: Domácí komiks, Novinky | 149 komentářů » |
13. Srpen 2009 v 9.59
Nechce se mi věřit, že je něco takového vůbec možné. Tomu tedy říkám rána pod pás. Zajímalo by mě, jestli k tomu výroku dospěl šéfredaktor na základě nějakých stížností nebo jestli jej vymyslel svým chorým myšlením (pak si ten komiks nejspíš vůbec nepřečetl).
Mimochodem, jak to bylo s tím Reflexem? Měl v tom také své totalitní prsty Šafr anebo to byla opravdu jen shoda okolností?
13. Srpen 2009 v 11.14
No tak tohle je už trochu moc, ne? "Po dvaceti letech rozpačitých pokusů nový kreslený seriál konečně navázal na silnou tradici kvalitních fantastických komiksů, které v ABC vycházely v 70. a 80. letech." je přesně to, s čím souhlasím a oni to takhle zazdí? By mě zajímalo, jestli tedy vyjde DevCageRův projekt, nebo zazdili i ten :(
Jako bychom to na kocogelu předpovídali… :(
http://www.kocogel.info/index.php?topic=5835.msg88230#msg88230
13. Srpen 2009 v 13.47
nerozumim tomu, ze kdyz oni do toho investujou skoro rok penize (i kdyz smesny penize) tak anineumozni nejake dustojne ukonceni. To si tech ctenaru nevazi nebo co? Vzdyt je urcite mnoho lidi kteri to cetli. I kdyz na druhou stranu to klukum nahrava do karet, protoze kdyz udelaji souborne vydani, tak si to koupi mnohem vice lidi, protoze budou chtit docist jak to konci, takze mozna ze Safr nakonec nevedomky klukum pomuze :))) … doufam ze to tak nakonec bude.
13. Srpen 2009 v 14.10
Takhle nádherně zpracovaný a napínavý český sci-fi komiks jsem už dlouho nečel. Překvapilo mne, že je dostupný na netu, protože je to určitě současně jedna z nejcennějších částí časopisu abc. Ale on by to tam stejně někdo dal. Tak proč to nemít na oficiálních stránkách. :-) A s tou temností se nijak neliší od současné hoolywoodské kinematografie. Prostě úžasná práce.
13. Srpen 2009 v 16.50
Tak jen doufejme, že to autoři dokončí a vydají jako knihu.
13. Srpen 2009 v 21.04
To na čem budu pracovat já bude vycházet v časopisu JUNIOR od 21. století (Je to jakási obdoba ABC, možná pro mladší). Obávám se, že bych ale Marsu44 stejně nemohl konkurovat. Na to ještě nemám tolik odkreslíno :-)
Ad topic… hlava mi to nebere. Chudáci Jiříček s Karejzkem. Tohle si fakt nezasloužili. Podle mě na ty oldschoolový abíčkový komiksy navázali perfektně. Jak kresebně, tak příběhově. Tohle se nedělá!
13. Srpen 2009 v 22.53
Chtělo by to nějakou antitotalitní petici. A kéž by měl aspoň Vladimir S. pravdu…
14. Srpen 2009 v 13.05
hmm zaujimave bolo ze na to fakt nadviazaly uplne dokonale….a keby som bol este v veku ked som si kupoval abc… tak by som to urcite cital :)
15. Srpen 2009 v 1.08
cetl to vubec nekdo?…vi vubec nekdo z vasich deti vo cem to bylo? zajimalo to nekoho? byl to serial pro ctenarske publikum ABC? myslim ze nikoliv… deti ktere ctou abc nejsou blbci kteri jsou nuceni cekat na kazdy canc ktery v ramci komiksoveho mainstreamu vyjde pricemz se odehravaji osumdesate leta…a i tak by tento serial neobstal…je hanebne nudny…na dvoustrane se prakticky nic neodehraje a na to by melo desetilete dite cekat 14 dni? delate si srandu? kdyz je to tak kvalitni, vydejte to jako book sem zvedav na jeho prodejnost. Kvalita se prece prodava sama ze…
15. Srpen 2009 v 1.09
pardon..zastydel sem se…
15. Srpen 2009 v 1.15
a stejne se neubranim…kdyby to bylo natolik atraktivni…deti by si to vyrvaly..nebojte se…neplette si svou vlastni nostalgii s tim co je dnes predmetem prodeje a tudiz zadano coz musi pan sefredaktor plne respektovat,,,
15. Srpen 2009 v 11.09
panfuc: Jako samozřejmě, že to nebyl(není) bůh ví jaký skvost, ostatně to jsem ani na kocogelu nepsal – V rámci ABC to byl ale za poslední léta slušný nadprůměr (tedy až na pár "výstřelků" L. Fibricha, ty sem miloval;)… Jestli ho nahradí lepší komiks, pak budiž – Jestli ale komiksy v ABC zkončí úplně, pak se mi to nezdá moc v pořádku – zas je jiná doba, modely už taky neletí, informací jsou na internetu tuny a stejně to jednou bude úplně všechno elektronické, no tak co už…
15. Srpen 2009 v 14.47
pafnuc: zajímalo by mě jak by sis teda představoval komiks v ABC? Co by měl splňovat, aby to zajímalo ty děti? Odkud vlastně bereš informaci, že to děti nezajímalo? A že si to nevytrhávaly jako třeba my Vzpoury mozků? Ty sis dělal nějakej výzkum, nebo jaks na to došel? pokud teda nejseš zrovna ten Šafr?:-)))
15. Srpen 2009 v 18.06
Jako autor komiksu Mars 44 cítím, že je třeba reagovat, opravdu sorry. Mars vznikl na základě katastrofální absence původního českého komiksu vůbec. Udělali jsme experimet navázat na legendu ABC, coby média, které v těch nejtemnějších časech normalizace prostřednictvím Vlasty Tomana a Franty Kobíka vytvořili komiksový seriál nezvyklé kvality. Prostě zkusit další etapu vlít do ABC komiks, který by infikoval generaci kluků od 12 – 15 let. Na nižší věk měl odpovídat Fibrichův Mourisson. Crossover infantilního Pifíka s např. Rahanem, aby se pokrylo věkové rozmezí čtenářů, dalo by se říct. Mars byl koncipován jako scifi horror spíš temnějšího žánru, proto ta inklinace ke složitejší struktuře. Je fakt, že Mars je hodně temný, ale vycházeli jsme z předpokladu, že dnešní 13 letý čtenář už viděl Vetřelce, potažmo Predátora a temnota Batmana, Hellboye nebo posledních Harry Potterů mu nebude proti srsti, právě naopak. Kultura dnešních dětí je zcela jinde, vždyť ABC běžně propaguje a distribuujue brutální hry na PC, kde se proháníte autama po ulicích města a přejíždíte lidi na chodníkách:-) Hranice se posunula a domnívám se, že dnešní kluci by asi nejásali nad Kruanem nebo Vzpourou mozků jak my.. Tak tohle byla naše premisa, najít něco, co by odpovídalo inteligenčnímu a kulturnímu naturelu současných kluků. Jsem přesvědčen, že se nám to podařilo, ikdyž pan Pafnuc je jiného názoru. Vážím si kritiky, je dobrá, aby člověk měl nějakou zpětnou vazbu a polepšil se. Na závěr: prostě jsme měli možnost a zkusili to. Jako bývalej čtenář Vzpoury mozků a Kruana si strašně cením toho, že jsme měli možnost po celej rok jedné generace dělat pro ni komiks. Ten komiks je na začátku. To, že pan Šafr jej z určitých důvodů stopnul, je irelevantní. Začalo to. Objeví se další lidi co budou chtít kreslit a budou(!) a nic je nezastaví. Naštěstí. Mějte se a opravdu prominte že jsem sem vstoupil.
15. Srpen 2009 v 20.56
mám takový dojem, že Petr Krejzek sem stejně vstupuje pod přezdívkou Morten, není-liž pravda?
15. Srpen 2009 v 23.24
ja mam pocit ze vsetko co tu bolo povedane je hlupost….alebo vetsina…jeden fakt je ze ten comics nadviazal na zlate casy abc (aspon pre mna laika) plus to posunol inde….
a dalsia vec cesky comics (slovensky neexistuje) je prezentovany uplne minimalne tak aspon nieco…a proste ked budem triezvy pokecame
15. Srpen 2009 v 23.25
a hej pafnuc si kreten…..
16. Srpen 2009 v 9.24
Tedy ještě si neodpustím jednu poznámku. Pro nás – komiksáriové publikum a komiksožrouty - je jistě škoda, že skončila rozjetá série. Ale z hlediska vydavatelství je to prostě jen další marketingový tah, který nemá nic společného se slovem "lítost". Věřím tomu, že redakce se rozhoduje na základě nějakých vnitřních mechanismů a funkčních procesů. Především se asi hodnotí zpětná vazba čtenářů a osobně si nedokážu představit, že by sebesilnější, sebearogantnější šéfredaktor dokázal stopnout veleúspěšnou sérii. Pokud se ale ke korytu dostane člověk, který nemá rád "obrázkové seriály", vůbec se nedivím jeho rozhodnutí stopnout kontroverzně přijímaný komiks. Pro nás Smůla, pro ně Obchod. Toť vše.
Btw: proč se v komiksu pro třináctileté chlapce kouří a vesmírná loď vypadá jak obří vibrátor? :o)
16. Srpen 2009 v 12.05
to václavus: Máš naprostou pravdu. Mars 44 byl v ABC nenormální prvek. Ted to bude zas normální:-) Sám jsem zvědav, co po Marsu přijde, pokud vím, Šafr má poradce Vlastislava Tomana (ano TOHO Tomana!), takže předpokládám, že komiks bude, dost pochybuju, že by ale nasazovali nějaký scifi. V časopise 21. století tento rok nasadili komiks Operace Slunce, autorem je Václav Šorel (Vzpoura mozků), ale viděl jsem pár pokračování a nijak mě to nenadchlo. Velmi jalová kresba, která příběh shodila neprávem dolů. Je neuvěřitelný, že po Kobíkovi zůstala už 20 let taková díra. Byl to opravdový Mistr. Btw: Kouření už jsme slízli, mě jako kuřákovi to nepřipadlo vůbec podezřelý. Nemám rád tyhle humanistický EU opečovávače etiky. S lodí to je asi na kreslíře, ale chtěli jsme navázat na hladký aerodynamický tvary 30. let a la Flash Gordon. V kontrastu k teutonskýmu ponurýmu výrazu designu německýho křižníku. Nic erotickýho za tím nehledej:-)
16. Srpen 2009 v 12.40
A nechcete to kreslit jen tak, pro radost? :-)
16. Srpen 2009 v 15.53
tak tak :)
16. Srpen 2009 v 16.12
Neubráním se taky drobné poznámce. František Kobík kreslil dobře, ale mluvil jsem s ním a vím, že ho komiksy nijak zvlášť nezajímaly, což je na jeho seriálech místy vidět. Kreslířů, kteří by za adekvátní honorář dokázali podobně kvalitně nakreslit komiks, je tu dneska minimálně tucet… Naopak bych si osobně nic nesliboval od návratů někdejších abíčkovských scénáristů, jejich doba už bohužel minula.
16. Srpen 2009 v 17.12
Pokud vím, dostal za jeden komiks 800, což při dnešním přepočtu by dělalo 8000. To ti ale nikdo nedá. Proto v časopisech nejsou komiksy na pokračování. CO si budeme povídat. Dělat pravidelná komiks je nevýslovná dřina, vlastně permanentní kreslení. To můžu říct z naší zkušenosti. Ale bavilo nás to, protože jsme chtěli vědět jak to dopadne:-) A vidíš, nikdy se to nedozvíme:-)) Taky dobrý
16. Srpen 2009 v 18.58
Mě osobně by zajímalo, kolik dostával u Marsu44 kreslíř a kolik scénárista…. Na kolik si vůbec takovej českej časopis jako je ABC cení tý dřiny, co za takovým komiksem je.
16. Srpen 2009 v 21.38
2 DevCageR:Jak vidíš, tak moc ne … :-/
16. Srpen 2009 v 23.51
Kritiku Pafnuci odpověz mi. Jak by měl podle tvýho vypadat komiks pro ABC? Stačí nástin. Připadlo mi, že máš celkem jasno a v některých věcech souhlasím, tak by mě zajímalo, co dál? Jinak to je kafrání.
17. Srpen 2009 v 10.04
Bohužel, máme smlouvu a váže se k ní obchodní tajemství. Sakra, tak rád bych to napsal, abyste se zasmáli:-))
17. Srpen 2009 v 10.17
:-D teda tak hrozny to být nemůže. Víme, že u nás je výtvarné umění a grafika v komerční branži těžce podceňována. Jeden díl – 2 strany., Jiříček to dělal na A3. Kdyby bylo ABC solidní minimální částkou by muselo být 5000,-…. Teď stačí jen smajl :-) nebo :-( (zajímám se o to čistě z profesního podobnosti)
17. Srpen 2009 v 13.07
hmmm tolko ale nedostanes ani za ilustraciu /pokial niesi znamy…fakt)
17. Srpen 2009 v 14.29
:-)))
18. Srpen 2009 v 16.28
Neviem koľko sa platí za komiks, ale keď som si dal na objednávku nakresliť jeden obrázok od Pavla Čecha, tak ma to vyšlo na 1000 Kč. Teda veľa zrejme autori nedostávajú.
18. Srpen 2009 v 16.49
Nemuzete srovnavat komiks a ilustraci. To je hodne veliky rozdil! Navic zalezi na formatu a spoustě dalsich veci (napr. dobré jméno autora, zázemí plátce apod.)
Kdyz uz se tu nakouslo toto tema. Jen tak pro zajimavost nekolik let stary ceník autorskeho honorare. (Porovnejte s ostatnimi zememi) http://www.muzeum-umeni-benesov.cz/cesky-graficky-design/honorare.htm
18. Srpen 2009 v 17.03
Tak to je hustý… už chápu proč jsou francouzi tak vychechtaní a tak kvalitní. Prostě je to řeč peněz a konkurence. Tady je jen snaha o to, aby lidi mezi sebou o penězích nemluvili a jedinej kdo na tom vydělá jsou vydavatelé. Raději vám nebudu říkat kolik platí Ikarie za ilustrace, potrhali byste se smíchy.. No, taky tak vypadá.. Ale co se týče Marsu v ABC, myslím, že to nebylo věcí ceny, ale jiné strategie. Prostě ten komiks byl příliš temný a údajně nekomunikativní vůči čtenáři.
18. Srpen 2009 v 17.44
Já myslím, že ten ceník je vůbec hustej. Zvlášť když je tak starej.
Ad Ikarie. To je slabota no, ale Martin Šust snad bojuje o navýšení honoráře pro výtvarníky.
18. Srpen 2009 v 18.03
To by bylo dobře, protože 400 kč za ilustraci, která dělá časopis časopisem je ponižující. Zajímalo by mě kolik dostával za ilustraci Burian nebo Wowk. To byli borci a pracovali nejvíc v době krize 30. let. To je bizar.
18. Srpen 2009 v 18.07
Museli by ale razantně změnit stáj svých výtvarníků. A oslovit Adolfa Lachmana:-) Možná by jim za 5 litrů nakreslil obálku jakou Ikarie nepamatuje. Je ostudný kolik talentů nic nedělá, nebo dělá píčoviny jen aby se uživili. Podle mě litr za ilustraci dovnitř by byla slušná cena, která by zvedla úroveň. To by ale museli zavřít Ríšu do sklepa. Jo, kdyby to dostal do ruk Šustr, tak by to zas třeba prošustroval:-))) Ale je dobrej a pro scifi tady dělá jak málokdo. Respekt. Reflex:-)))
18. Srpen 2009 v 20.28
hmmm inak adolf lachman obalku pre ikariu tak to by mohla byt pecka….(ja to sice necitam) ale za pokus by to stalo …(mam totiz pocit ze by to mnoho ludi donutilo nahliadnut :)
18. Srpen 2009 v 20.57
DevCageR: Teda, prohlíd jsem si ten ceník a regulérně se mi protočily panenky! :)
Morten: Čím je (podle tebe) dáno to, že nakladatelé nejsou ochotní adekvátně zaplatit výtvarníkům? (Tím teď nemyslím jenom ňíšu, kterej by potřeboval vypráskat z Ikarie bejčákem naloženým v solným roztoku za jeho přístup "k čemukoli". )
19. Srpen 2009 v 10.33
Čím se živí profesionální grafik, když se grafikou neuživí? Například…?
19. Srpen 2009 v 16.20
DevCageR: Je to dáno tím, že tak mají nastavenej marketingovej rámec, aby především vydělávali. Ilustrací se tady nedá vůbec živit, znám spoustu kámošů z Umprum z ilustrace, kteří nemají uplatnění ze svého oboru (a ten studovali 6 let! a stát do nich nasypal strašlivý prachy. Tayk dělají něco jinýho. Podívej se na ilustrace v dětských knížkách.
20. Srpen 2009 v 8.53
no grafik sa vie uzivit len je to obcas dost tazke…alebo musi robit fakt blbosti…
21. Srpen 2009 v 9.03
Šafr do Abička????? To si nezasloužilo…. (viz. Reflex). Budou vůbec v ABC komiksy????
11. Září 2009 v 17.39
Tak to že komix skončil jsem si uvědomil až když sem ho v čísle 19 nenašel. Velká škoda. Na to co ho nahradilo jsem jen zíral s otevřenou pusou. Zdá se mi že ABC jde rok od roku k horšímu, méně a méně textu, méně věcí vztahujících se k vědě, … Kvůli Marsu 44 sem se na nové číslo vždy těšil, no teď nevím, už několikrát mě napadlo zrušit předplatné a pročíst stará ABC, která jsem kupoval když jsem byl o dost mladší.
11. Září 2009 v 19.02
co je tam teď místo Marsu44??
11. Září 2009 v 19.52
komiksová trilogie "Zelená střela" v nějaký škole 1. září 2009 je na návštěvě Václav Klaus, který říká ať se žáci učí dobře, aby měly Japonci ve firmách kvalifikované dělníky, pak že v Jap. padají pěkné třešňové květy. Dvoum žákům to připadá podezřelé, všimnou si, že mu ze zad trčí dráty, že přijel v japonském autě, tak na něj hodí dveře a on se rozletí na součástky. Poté si všimnou někoho na střeše, vyletí na ní potuněným invalidním vozíkem (ten jeden kluk je totiž na vozíku) a najdou tam nějakou kartičku s názvem japonského sushi baru … pokračování příště
14. Září 2009 v 15.47
No, zapoměl jsi uvést, že to kreslí Štěpán Mareš a že to je něco jako Zelený Raul pro děti. Předpokládám, že to bude mít obrovskej úspěch. Asi budou masírovat děti politikou, vtáhnout Klause do dětskýho komiksu, to už chce hroší kůži. Připomíná mi to normalizaci naruby, tam taky po Vzpouře mozků na začátku 80. let vtáhli do ABC s komunistickými Strážci. Píšu samozřejmě jako autor vykoplýho Marsu 44, takže asi nejsem nestrannej… to je jasný.
15. Září 2009 v 9.47
Už jsem Zelenou střelu četl a je to fakt průšvih – kresebně i scénáristicky. Tak hlavně doufám, že to "trilogie" v podtitulu znamená, že komiks bude mít jen tři pokračování a pak ho nahradí něco alespoň trochu adekvátnějšího tradici a zaměření ABC…
15. Září 2009 v 15.34
Jsem z generace, která vyrostla na Kruanovi a Vzpouře mozků (ročník 67) a seriál jsem s chutí sledoval na webu ABC, poté, co mě na něj upozornili 11letí synovcové. Bohužel, dnes jsem zjistil, že byl utnut v nejlepším. Jak je mým zvykem, hned jsem dal dotaz e-mailem na redakci a odpověděla mi nějaká slečna/paní asistentka, že, cituji, "páni autoři podepsali smlouvu na 25 dílů a seriál byl proto v čísle 18 ukončen". Hm, to může vykládat tak P.T. čtenářstvu Sluníčka nebo Mateřídoušky…
17. Září 2009 v 9.20
Podle mě je Šafr žid , nebo nějaky Pseudohumanisticky blb , kteremu se při pohledu na svastyku chce na velkou. Když jsem viděl upoutávku na Wolfstain III kdy byly rozmazane nacistické vlajky ,aby nešla vidět svastika,došlo mi že choromyslnych cenzorů jsou dnes všude mraky. Takže milí tvůrci komicsu,příště na kosmické lodi kreslete místo hákových křížů třeba rudé hvězdy.S těch se možná agent MOSADu vlastnící váš časopis ne%$*&re a vám vaše dílo vyjde.
17. Září 2009 v 10.04
Myslím, že jsi ještě docela neprávem opomněl Svobodné zednáře.
17. Září 2009 v 17.52
No, se svastikou jsme se potýkali už od samýho začátku. Až tak, že Jiříček, autor kresby udělal německýho robota a ten pak měl být použit jako plakát a cover. Odmítl pak vypustit nacistický insignie na jeho hlavě a rukou s tím, že to je dobová věc podporující příběh a v ABC to umazali sami!:-))) To je tzv. humanofašismus v praxi. Když jsme argumentovali, že to by znamenalo umazávat ve všech filmech nazi znaky (třeba na tankách ve Čtyři tankisté a pes), bylo nám sděleno, že to jde o dobové snímky, ale my děláme komiks pro děti. Je to zcela pakárna: ten komiks měl ukázat střet dvou ideologií, a ne nějaké relativizování nebo abstrakci zla. Ale mohu vás uklidnit: na komiksu pracujeme dál a vydáme ho v necenzurované verzi, tzv. hard core. Původně se to jmenovalo Mars SS, ale ABC nám SS zamítlo, tak jsme užili 44. Uděláme to po večerech a zkusíme to dotáhnout… Vydá Labyrint, ale až příští rok.. Díky za vaši podporu, bez tý bychom se na to vykašlali…
17. Září 2009 v 18.57
Krejzek: nezlob se na mě, ale tohle není pravda! Hákenkrajc se na obálku Abíčka (nebo na plakát, který má viset dítěti nad postelí) prostě nehodí. A použití tohohle symbolu v historických filmech nebo dokumentech je úplně JIN
17. Září 2009 v 19.26
je fakt ze to moze byt iba prvokacia tie hakoe krize na plagate atd…ale necital som takze neviem….
17. Září 2009 v 19.26
(ale kresba fajn:)
17. Září 2009 v 19.28
To seš ty, co se zabýval tím, že kosmická loď vypadala jako vibrátor? Asi tohle: domnívám se, že náš komiks nebyl adorací fašismu, pracovali jsme jen s bizarním scifi příběhem kde byly důležitý tyhle reálie coby narativním prostředkem. Osobně se domnívám, že děti nejsou úplně blbý. Je mi 44 let a vzpomínám si, že v době kdy jsem četl ABC a kreslil si tanky s hákáčema a proti nim s rudýma hvězdama jsem takovej problém neměl. Pochopitelně, vyrůstal jsem za normalizace, ale to bylo normální, každej den nám do hlavy šuměli tuhle propagandu a děti na to reagovaly po svým. Domnívám se, že komiks je podobně jako film nebo kniha médium, ve kterým LZE pracovat s historií. Je otázkou v jakým kontextu. Mars 44 NEBYL žádnej agitát fašismu. To jsi ale snad ani nemyslel. Mělo jít o střet dvou časových os a ideologií v rámci scifi, ale to jsou věci, který nejsou nijak nový. Vezmi si Wolfensteina nebo Indiana Jonese. Jak by to vypadalo, kdyby nějakej chytrolín řekl, odteď se nesmí nikde objevit ve filmu žádná insignie odkazující na závadnou dobu. To je cenzura. To je 1984 od Orwela. Ale jiná věc uniká. Větší fašismus, než nějakej posranej hákáč na robotovi je současný směřování ABC. Tím se zabývej, toho si všímej. Všimni si dvoustránky kapely Kabát, nebo Klause robota v novým komiksu Zelená střela, který je Zeleným Raulem pro děti. To považuji za teorii svinstva v praxi. Přeber si to jak chceš. Pokud se nepodíváme na minulost zpříma a budeme vytvářet tyhle EU humanistický filtry, vrátí nám to i s úrokama. Já bych děcka nepodceňoval, naopak pokud se o věcech nemluví otevřeně a skrývají se, je to nakonec vždy horší.
17. Září 2009 v 20.03
Petře, já tomuhle komiksu fandím! A nikdy jsem netvrdil, že je to fašounská agitka. Šlo mi o to, že hákenkrajc na obálce dětskýho časopisu může působit prostě blbě a já sám bych ho tam nedal. Uvnitř čísla a "zabalené v příběhu" mi to naprosto nevadí. Děti nepodceňuju, ale mám za to, že v sedmi letech si člověk všechno úplně čistě přebrat nedokáže :-) U Wolfa je to věc jiná…Nevadila by mi nacistka v koženým obleku a pozadí kříže na obálce herního časopisu – cílová skupina je jiná. Většinou teenageři. U ábíčka je to jinak. Je zaměřený i na malý smráďata a když to přeženu, tak mi to přijde jako kdyby se na coveru Mateřídoušky objevil Hitler (checht) ;-) A Směřování ABC? V tom s tebou souhlasím na sto procent. Komiks pro děti ala Raoul je vohavnost a nechuťárna. (A to s tím vibrátorem byla sranda, pochopitelně) Měj se fajn a přeju hodně úpěchů s vydáním knížky.
17. Září 2009 v 21.47
hehe k tomuto tematu a k teme spracovanie alt. history viz tarantinov novy film :P
18. Září 2009 v 20.47
Ad svastika. Taky bych to nepovažoval za něco nebezpečnýho. Nacisti byli součástí historie stejně jako třeba Kryštof Kolumbus. Svastika byla jejich symbol a to, že se to pojí s něčím "špatným" v historii, neznamená, že děti dočtou díl Mars44 a půjdou hajlovat na Václavák. Navíc na svastice (bez bílého kruhu a červeného pozadí) není nic špatného, je to tuším symbol štěstí apod. pro spoustu naboženství (ale to asi většina lidí ví). Nevidím ve vyobrazení nacistické svastiky nic nebezpečného ani nevhodného pokud se s tou ideologií autor hned neztotožňuje nebo k ní nenabádá (což se v Marsu44 snad stát nemohlo) . Ale vím, že by mi v tom spousty lidí oponovaly. To je o názoru.
Ad Mareš. Toho chlapa nemůžu vystát. Hrůza. Jakmile otevře hubu, jakmile nakreslí první čárku toho jeho "komiksu", už mi naskakuje vyrážka.
18. Září 2009 v 21.28
inak ako to je vlastne zo zelenym raulom v cechach ?…. vsetci ho zboznuju nenavydia ci ako ?
ja si reflex obcas kupi a raul je ta najhorsia cast…heh
19. Září 2009 v 7.46
matkotapko: Můžu psát jen za sebe: Jsem letitým abonentem Reflexu, a musím přiznat, že mě Raoul tu s většími, tu s menšími výkyvy pořád baví. Od karikaturní kresby Š. Mareše očekávám karikaturní kresbu, a tudíž SPOKOJEN.
19. Září 2009 v 22.20
proti marešově kresbě nic nemám, jasně vycházel ze saudka, ale vypracoval si nakonec svůj výraz, horší je to s tím, co karikuje. vyžívá se v první signální, je to úplně trapný, chudák, ještě, že si to neuvědomuje… jenže zelený raul do ABC, to je úlet. to snad není možný
20. Září 2009 v 7.46
Je pravda, že pánové Hruteba mají těch slabších chvilek čím dál víc, a někdy vážně vařej z vody. Když ale pominu jejich občasnej prvoplánovej ponor do (k)análu, platí, že jejich velice volné asociace mi obecně dělají dobře, často i znetvoří ksicht mi úsměvem. :—)
20. Září 2009 v 8.56
no podla mna ked to porovnam s naikou svetovou karikaturou tak to teda nieje nic moc…
20. Září 2009 v 9.28
podle mě má Zelený Raul ještě tu a tam vtipné scénáře, byť to bývá humor notně hrubozrný, ale kresba je absolutně sterilní, bez jakéhokoli kouzla
21. Září 2009 v 18.40
nNjn kluci,co se dá dělat.Je to i pro mě rána,že je konec Mars 44.A zrovna v tom okamžiku,kdy byly vysazeny!
21. Září 2009 v 21.42
no, když si pořádně přečteš poslední komiks 25 docvakne ti to:-) popsali jsme tam přesně situaci v ABC:-)))
24. Září 2009 v 9.16
http://www.iabc.cz/scripts/modules/disc/default.php
25. Září 2009 v 12.31
Dobry den, vsem, rada bych upresnila proc komiks mars 44 prestal vychazet.
Bohuzel se redakce nedohodla s autori na pokracovani a tak spoluprace byla ukoncena. Smlouva byla pouze a jedine na 1 rok. Noemi ABC
25. Září 2009 v 18.28
To je fakt, ale zapoměla jsi uvést, že původní vedení nám v lednu 2009 ústně sdělilo, že počítá s pokračováním na dalších 25 dílů. Ovšem došla krize a vedení bylo odejito 30. července a nové vedení nám 5. srpna sdělilo, že je konec. Mám citovat dopis? Asi ne. Každopádně, děkujeme a přejeme ABC hodně štěstí v boji o místo mezi Bravem a Popcornem:-) Až zjistí, že tam místo není žádný a cílovka je mimo mísu, bude pozdě)
25. Září 2009 v 18.59
:-D to je sranda…
30. Září 2009 v 12.34
30. Září 2009 v 13.21
Hm. V reflexu zelenyho Raula beru. Občas se u něj fakt zachechtam. Ale v abc? To nevím. Tahat politiku do dětského časopisu a podněcovat nesnášenlivost vůči jiným zemím? To jsem fakt zíral. Zlaté sci-fi. K Marsu44: Škoda že se přetrhla niť seriálu. Po každé dvoustránce bylo ve vzduchu spousta otázek. To bylo super. Nemusí se dostat odpověď na všechny. A tím to bude ještě lepší. Už se těším na svázaný MARS. :-)
30. Září 2009 v 13.29
Vážená (slečno/paní) Noemi, pouze faktická poznámka k Vaší interpretaci gramatiky, redakce se nedohodla s autory na pokračování.. . Hezký zbytek dne.
30. Září 2009 v 21.11
Nekonečně mnoho sra…komiksu vychazi , ale ten nejlepší za 20 let nyní končí…jsem sběratel a tenhle komiks řadím mezi nynější špičku…to si ABC pěkně poňalo…nemohu tomu uvěřit , prostě sláva cenzuře a komoušům..
1. Říjen 2009 v 9.06
Mars 44 ci Mars SS som vnimal pozitivne, aj ked sa priznam, ze som toho vela nevidel. Kresba je fajn. Drzim palce, aby to vyslo s tym samostatnym bookom. To matkopatko: to, ze slovensky komiks velmi nevidno, neznamena, ze je kaput…
1. Říjen 2009 v 9.14
este k tomu hakenkrajcu. Ved to povodne nie je nemecky znak. Prechodne sa objavil za obcianskej vojny v Rusku na rubloch a je znamy ako tibetsky symbol. Tak preco ho nezobrazit, ked uz zobrazujeme napr. cervenu hviezdu
1. Říjen 2009 v 16.11
to andywart: hm daj link na nieco :P
heh nie ja viem urcite dost ludi robi niake veci len skoda ze to nema kde vyjst …
1. Říjen 2009 v 21.12
taky Danglar, Shooty ci Jelinek su Slovaci… urcite ti to nieco hovori…je ale pravda, ze vacsinou to aj tak posielaju nasi autori do Ciech, lebo na Slovensku aj ked nieco malo vznikne, tak aj rychlo zanikne
1. Říjen 2009 v 21.59
hmm jasne jelinek je super to je fakt (ale vysiel v cechach) shooty a danglar co ja viem…su sice komiksaci ale vela toho nevytvorili …oprav a ked sa mylim ..
1. Říjen 2009 v 22.33
Danglar je vynikající talent. Velká škoda, že nic neudělal. Jen pár kratasů, nechápu to.
1. Říjen 2009 v 22.37
Tak mě napadá, že Mars cvakli kvůli tomu, že se třeba vydavatelství ABC (ringier) ohradilo kvůli těm nacistům co jsou v komiksu? Možná to je paranoia, ale to už fakt nevím. Ano, at to vyjde jako knížka, věřím, že by do toho nějaký vydavatelství šlo.
2. Říjen 2009 v 6.28
jo suhlasim danglar je skvely tiez nechapem preco sam od seba nieco 48 stranove akcne a svojske nespacka bol by to asi historicky pocin (v ramci slovenska) :)
2. Říjen 2009 v 7.04
Danglar robil kratke komiksy o Rogerovi Krowiakovi, naposledy to bol utly book o Janosikovi. Samotny komiks zaberie vela casu a nie je to tak rentabilne, je jednoduchsie urobit nieco pre reklamu, kde sa tocia insie peniaze. Takze asi tak
2. Říjen 2009 v 13.18
ja viem ako to funguje :) heh ale ajtak urobit aspon pre seba niaky comics raz v zivotte by bolo super (teda keby danglar urobil)
janosik bol ale vyslovene hroza
4. Říjen 2009 v 19.26
Jedna optimistická informace – vrabci na střeše už si štěbetají, že Mars 44 příští rok vyjde jako album v Labyrintu, takže by celá kauza měla skončit happy endem :)
4. Říjen 2009 v 19.49
mozno skonci nakoniec cely mars 44 lepsie ako mal :)
6. Říjen 2009 v 12.23
Tak jsem právě vydavatelům sdělil že kvůli předčasnému ukončení tohoto komiksu, ukončuji já své dlouholeté (cca 15 let) předplatné. Neočekávám žádnou reakci, ale tím mě fakt s prominutím nas.aly.
6. Říjen 2009 v 14.38
Ano, na to jediný slyší. Muselo by to ale udělat cca 5 000 čtenářů, aby to ještě i pochopili, do tý doby budou do děcek rvát bulvár. To je to nejhorší, co ABC potkalo, tady nejde jen o nějakej pitomej komiks… Tady jde o Teorii svinstva v praxi.
7. Říjen 2009 v 9.09
Ano to máš pravdu. Měl jsem tu čest číst i ABC ze 70 a 80 let, plus těch 15 let co jsem ho odebíral. Obsah je dnes prostě už jinde… ale zatím co dřív se ti lidé dovedly vcítit co by mohlo cílovou skupinu zajímat, dnes to rvou věcma který jsou kůl a stajl ale nezaujmou.
8. Říjen 2009 v 17.46
Ano, chybí čistý dobrodružství a objevy, přírodověda, záhady, komiksy, směřování dětí, aby se zajímaly o náš svět, ne o celebrity. Stejně nechápu, %Safr nám to típnul kvůli fašounům, a dnes jsem si koupil Reflex a na obálce Hitler!!! No to mě poser, porno nebo Hitler, to jsou fakt témata…
8. Říjen 2009 v 17.47
Jak říkám Teorie svinstva..
10. Říjen 2009 v 19.44
Konec komiksu Mars 44 mě docela překvapil a zároveň donutil zapátrat po příčinách. ani se mi nechce věřit , že to někdo zastavil z důvodů nevhodnosti pro mládež, navíc když už polovina seriálu vyšla. Naštvalo mě to a asi nejsem sám. Dnes už ABC kupuji dětem ale komiks jsem si rád přečetl i já. Vzpomínám, že když jsem chodil do školy vycházel v abíčku seriál Galaxia a ve škole jsme vždycky netpělivě očekávali další díl. Mars 44 mi tu dobu trochu připoměl, tak doufám, že snad vyjde mars 44 celý.
10. Říjen 2009 v 19.46
Scénáristu Háknkrejzka (sorry, nemohl jsem odolat) čeká pořádné zadostiučinění, mlýny tentokrát zamlely opravdu rychle. ABC pod Šafrem hlásí propad o desetitisíce, číslo s duchem Michaela Jacksona bylo vyslovený propadák, a na odstřel je teď možná sám slavný šéfredaktor…
10. Říjen 2009 v 20.13
Skvělá zpráva – hlavně jako důkaz toho, že čeští čtenáři ještě nejsou bulvárem zmasakrovaní úplně. (A termín Háknkrejzek je skvělý prakticky stejně :)
11. Říjen 2009 v 9.22
a má to… a má to!!!
11. Říjen 2009 v 17.22
Abych tu vaši diskusi trochu poškádlil, v <a href="http://neviditelnypes.lidovky.cz/rozhovor-klukem-zustat-tak-to-beru-duv-/p_kultura.asp?c=A091008_145850_p_kultura_wag">rozhovoru s V. Tomanem</a> se mimo jiné píše: …i nový (od 1. srpna) a zřejmě zapálený(?)šéfredaktor „
11. Říjen 2009 v 18.38
To Elves: kde jsi vyhrabal, že to kleslo? Ad Kruan: to bude průser, protože Kruan je definitivně spojen s Kobíkem. Do stejné řeky se nedá vstoupit dvakrát. Ale chápu marketingovej záměr, Toman to bude mít podpořený asi tím filmem, co se údajně chystá. A to teprve bude propadák:-) Osadu Havranů tady nikdo už nenatočí, to bude trapas..
13. Říjen 2009 v 11.58
To Morten: Z dobře informovaných a zatím neoficiálních zdrojů blízkých šéfredakci Ringieru…
13. Říjen 2009 v 16.10
On už to Toman s EU komančskými Strážci rozhejbe:-) Hlavně aby už na obálce nebyl duch Jacksona, to probůh ne!!!
29. Říjen 2009 v 9.15
A nemohl by Mars 44 vycházet někde jinde? Byl výborný. Je to škoda čekat celý rok na knihu. ABC – kdo chce kam, pomožme mu tam. Kvůli Marsu jsem ho chtěla objednat, teď dostane dcera radši Čtyřlístek.
6. Listopad 2009 v 19.27
Tak tedy, na stránkách
ABC(cenzurováno) je k náhledu pár postav z remaku Kruana. Kresba hezká, ale ten styl to asi mít nebude. Alespoň Hor-tidé zůstali zelení.24. Listopad 2009 v 8.01
Zmrtvýchvstání Kruana je zřejmě spojeno se zahájeným natáčením TV seriálu (podle původního komiksu) v ostravském studiu – půjde zřejmě o PR. Když s touhle informací Toman vylezl na letošním Festavalu fantazie, jednotně kyselé ksichty v sále ho zarazily. Po zprznění vodácké klasiky od Šmída má ostravské TV studio dost mizernou pověst. A vezmu-li v potaz, jak postupně upadaly pokračování Kruana, nečekám od komixové "zombie", ani od seriálu nic pěknýho.
24. Listopad 2009 v 14.00
Bohužel máš pravdu.. Je to přímo katastrofální kresba. Ale děti to nepoznají, naservírujou jim to jako Lucii Bílou.
5. Prosinec 2009 v 11.29
ááá…. konecne Safr si to schytal. Videli jste co je v ABC ted??
10. Prosinec 2009 v 22.19
Přikládám reakci Vlastislava Tomana zaslanou mailem: "Diskuzi o MARSu 44 jsem díky letnímu zaneprázdnění (80. narozeniny, dovolená ap.) objevil až když byla v plném proudu a já zase jednal s panem Pavlem Šafrem, novým šéfredaktorem ABC, o jeho nabídce dělat mu poradce. Zvažoval jsem tehdy, zda se mám diskuze zúčastnit, ale pro danou situaci se mi to nezdálo vhodné.
Osobně jsem už dávno zastával názor, že MARS 44 do ABC nepatří. Není to časopisecký komiks, ale příběh pro knihu. Kreslený sice výborně – i když zbytečně temný a až obrazově rozdrobený, ale dějově – pro čtrnáctideník – opravdu rozvláčný a pro děti v mnohém nesrozumitelný. (Věková skupina ABC je 10-12 let!)
Bývalá šéfredaktorka ABC zřejmě udělala chybu, když autory nechala tak dlouho pracovat tímto stylem. Že je komiks určen dospělým, dokazovala ostatně i diskuze na Komiksáriu, byť se tam věk diskutujících neuváděl, ale stačilo číst a odvodit."
10. Prosinec 2009 v 23.45
hmm mozna na tom neco je :)
heh ale na druhej strane deti sa vkuse podcenuju….
ja som cital bratia levie srdce asi v prvom rocniku na zakladke (s otcom samozrejme ) a bolo to super…a dodnes si na to pametam a myslim ze som tomu po svojom rozumel..
alebo pana prstenou som cital v druhom rocniku a tiez som tomu rozumel … 300 od franka millera snad v tych 12 a bavilo ma to.. atd atd
11. Prosinec 2009 v 11.12
Koukám na toho nového Kruana. Podle prvních zveřejněných postav se mi to nezdálo špatný. Ale v celku. Připadá mi ta kresba taková moc sterilní. Příliš geometrická a bez atmosféry. Naopak Mars mě úplně vtáhl do obrázku.
11. Prosinec 2009 v 12.47
Vyfuň: Mám stejný názor. Neosobní, sterilní, bez atmosféry. Alespoň zatím. To nemluvím o prapodivném vzevření a kompozici stran. >> http://www.iabc.cz/clanek/komiksy-kruan-a-sluzebnici-zla/9561/1-rebelove.html
13. Prosinec 2009 v 22.22
Ukončení seriálu Mars 44 mě také moc nepotěšilo. Jestli to opravdu bylo proto, že obsah nebyl vhodný pro čtenáře 10-12 let, tak nějak nechápu, jak mohli otisknout Zelenou střelu. Nebo že by lehčí odvar Zeleného Raula byl pro děti přijatelnější a snáze ho pochopily?
A to co vychází teď… zatím to vypadá jako přepracování komixu Kruan a Pozemšťané (vycházel někdy v roce 1999), který byl ukončen po 19 pokračováních uprostřed děje (tedy spíš na začátku děje – to co se ve vydaných dílech stačilo odehrát nestojí za řeč (stupidní mi to přišlo už tehdy před deseti lety, navíc se mi vůbec nelíbila kresba))…
Tak nějak mi přijde, že ABC v posledních letech upadá… nebo už jsem na něj moc starý? Obsah časopisu mi často přijde graficky otřesný (koláže prostě nemusím) a ani informační obsah není nic moc. Přitom stará čísla z doby, kdy to ještě bylo ABC mladých techniků a přírodovědců a ne jakýsi časopis generace 21. století si prolistuji rád i teď.
Výsledkem je, že jsme doma po více jak dvaceti letech zrušili předplatné a vůbec toho nelituji…
14. Prosinec 2009 v 10.52
rsc: ja mam pocit ze toto je uz davno uzavrena kapitola. totalni trapna zalezitost ktera abc dorazila uplne. pokud mas doma deti tak muzes mrknout na obdobny casopis junior 21.stoleti. vychazi tam taky komiks "pro deti".
16. Prosinec 2009 v 18.59
Pana Tomana si vážím, byť komanč, rozehrál na mnoho let v ABC komiks neuvěřitelné imaginativní síly a dodnes Malý Bůh a Kruan patří do zlatého fondu českýho komiksu. Co se týče Marsu, nemyslím si, že dneska jsou děti na úrovni tehdejších (normalizačních) teenagerů. Naopak, od 12 sviští gamesy kde lítají střeva a útočí příšery, ze kterých bych se ve 12 po..ral. Je fakt, že scénář byl hodně temný, ale co dnes není temnýho? Podívejte se na dnešního Batmana a srovnejte ho s Batmanem od Tima Burtona, o Pánu Prstenů raději nemluvě. Ale to není na obranu Marsu, jasně. Vzpomínám si jak jsme po vyhazovu tehdejší šéfredaktorky Mirky Volfové měli s Honzou Jiříčkem sezení s panem Šafrem. Vysoký, na ježka ostříhaný žralok z médií s pronikavě inteligentníma očima se mě tehdy zeptal: Pane Krejzku, vy jste introvert, že? A já na to: Ano, a co to má co dělat s komiksem? Lovecraft byl taky introvert, někdo je někdo není. O co jde? No, komiks pro děti by měl být světlý, vy to máte moc temný. Jste ochoten ustoupit z té temnosti? Ne, nejsem, naopak, další ročník bude temnější než si dovedete představit. No, a tak jsme skončili:-))) Velmi mě to mrzí, protože jsem byl sám napjatý, co se bude dít. Vždy jsem věděl jen o 1 příběh dopředu, co bude dál. Bylo to dobrodružství a i za těch 25 dílů ABC děkuju. Moc nevěřím, že se to někdy podaří zrealizovat celý ma 75 dílů, na knihu.. Každopádně jsme udělali jedno zásadní a na to se zapomíná: vrátili jsme do ABC teenagerský komiks vedle stabilního Mourissona.. A to je průlom. Doufám, že vydrží.
17. Prosinec 2009 v 10.53
Ano, díky, Mortene, za to, že jste po létech dostali do ABC komiks. Škoda jen, že se tam opravdu dělo málo, že nebyl dostatečně akční. Spíš vyprávěcí a trochu víc na přemýšlení o věcech, které děti (!)moc nezajímají nebo neznají. Kruan by měl být akční a vím dopředu, kam směřuje. Michal Kocián chce malovat svět Žluté planety barvitý a pestrý. Doufáme, že se to dětem – i pamětníkům bude líbit.
17. Prosinec 2009 v 17.51
Pane Tomane, please to meet you! Já jsem odchovaný Vetřelcem, tudíž mám trochu jiné představy o pestrosti a atmosféře. Každopádně jsem rád, že komiks zůstal v ABC, vždyť jste to byl vy, kdo jej tam před 50-ti lety dostal!:-) To je vlastně paradox… Prosím vás, jednu věc mimo komiks v ABC: pokud jste poradcem pana Šafra, vysvětlete mu, že ABC by se rozhodně nemělo stát obrázkovým časopisem pro blbečky. Je to národní poklad a měl by děti bavit ale i vzdělávat. Přízvisko časopis techniků a přírodovědců by se němělo vymazat z paměti. Přeji vám hodně inspirace … a nandejte to Hor- ti-dům!!))) Jen bacha, aby na Žluté planetě nebyli pionýři! A tohle pro zajímavost všem: http://dum-umeni.cz/cz/clanek/planeta_eden
17. Prosinec 2009 v 19.00
Mno…jako kreslíř M44 bych chtěl říci že: to jak komiks vypadal(viz temný) jsme poctivě několik měsíců řešili. Po zevrubném prolustrování dnešní vizualní kultury teenagerů nebyla moc jiná možnost, než tato volba. Byl to směr, jež důsledně doplňoval výběr žánru příběhu. Nešlo nám v základě o ,,pop a kýč" na všech rovinách, jež je dnešní, jak by řekl pionýr, mládeži neustále podsouván. Byl to první scifi příběh po 20ti letech v ABC. Chtěli jsme částečně navázat a zároveň odlišit příběh od historie komiksu v ABC. Samozřejmě tato slova jsou v plném vědomí sebereflexe chybek, jež jako autoři na své práci s odstupem času vidíme a jež jsou předmětem případné diskuze, ale za základním pojetím plynutí a vizuální koncepce si plně stojíme (šlo nám především o napětí a vizuální kulturu), která se nám stále zdá vhodně vybrána. Teď se možná dotknu panů Tomana a Kociána. Mám pocit, jakoby autoři zapoměli, že jejich způsob prezentace příběhu ve všech ohledech u nového Kruana je spíše pro bravo a ne do ABC (viz. zpracování barevosti i designu prostředí, u příběhu se uvidí. Beru
17. Prosinec 2009 v 19.10
omloufám za chibi v písmákování, nejfem z-vyklej. Marzan Coniban
17. Prosinec 2009 v 20.15
Vítejte v Lampárně ukřivděných a ublížených autorů :o) ring volný, vstupné zdarma, zápas ve volném stylu, kýble bláta a spousta zábavy!
17. Prosinec 2009 v 22.20
Mars nedává jak vidím spát. Už se na to vydlábněte, je to jedno. Historie. Hadži je TEN Toman?
18. Prosinec 2009 v 10.56
Do teď jsem nic nenapsal! Byl to jen koment a příspěvek do diskuse. Ukřivděn nejsem. Je to jen o tom, že jsem na tom ztrávil přes rok života. Málem jsem u toho zhebnul, protože M44 od jisté chvíle díky mé naivitě(viz. interní:dále o tom nebudu psát, protože nechci věc do detailu rozmazávat)opravdu dobře placen nebyl. Musel jsem dělat ob týden jinou práci, abych se uživil. Jeden díl vznikal včetně vymyšlení designu, rozkreslení kompozice, inkerování, kolorování a otextování pouhé čtyři dny. Z toho se mi ,,sral" život kolem a ještě díky vkusu jednoho člověka nebyl příběh adekvátně ukončen. M44 zkončil ve chvíli, kdy se měl děj velmi zrychlit a dynamizovat jak příběhem, tak kresbou(od začátku náš záměr, ten první rok byla příprava na dva další roky). Ale na to jistý člověk neslyšel. Mrzí mě, že teď se mi M44 bude velmi těžko dokončovat, neb bohužel nemám čas na práci zadarmo! Nerad dělám věci do půlky zvláště v tak dlouhém časovém úseku. Jsou to info, které nevíte a jsou zřejmě oproti výsledku irelevantní, ale já si to po nocích užil plnými doušky. Tož odpuste, že na jisté komenty a postoje si dovoluji jednou reagovat ze svého úhlu pohledu. Zajímalo by mě Biletáři, čím ty jsi přispěl do fondu českého komiksu, že si tímto způsobem dovoluješ reagovat. Případně napiš co to je, ať se můžu mrknout, dík :-). To jen abys měl popřípadě o čem přemýšlet. S pozdravem a kladnou myslí, Coniban ;-)
18. Prosinec 2009 v 11.02
Jen dodatek: toto je poslední věc co jsem o M44 napsal. Zdar a sílu pro český komiks :-).
18. Prosinec 2009 v 15.52
To ses teda Honzo hezky vyzvracel:-))) Ted sme jak dva zhrzení kokoti:-)) No jo, asi je to tak, Biletář má nakonec pravdu. Mějte se všichni fajn, zdraví pro český komiks… a at se objeví nějaká mladá krev! Bye farewell
18. Prosinec 2009 v 18.20
Krásně si to napsal kámo. Tak čau u Dědka ;-)
18. Prosinec 2009 v 18.25
Zrovna sedím u Marsu a píšu. Já se nevdám:-) Hele:15. Jacq je na konci tunelu, světlo osvětluje další mikrojeskyni. Pod ním je dalších několik děr. Celkem 8. Jacq: Jsem na konci. Tady jsou jen další jámy. Rozumíš tomu? Denis v mikrofonu: Nikam už nelez a počkej na mě. Kolik jich je? 16. Oba vylézají dírou ve stropu a svítí dolů na dno. Jacq: Osm. Je to geometrická posloupnost. Denis: Přesně tak. Pokud je to pravda, v další šachtě bude 16 vchodů. Co to znamená? 17. Jacq ukazuje na nejbližší jámu. I tam je označení hákáčem. Jacq: Tady je další znamení. Ať je to co chce, ti Němci před námi to už prošli.. Denis: ..a ztratili se…
18. Prosinec 2009 v 18.29
Je to totální klaustrofobie. Už chápu proč to Šafr zatípnul. Je to hluboce depresivní komiks a na dětech by to mohlo nechat stopy… asi jako Exorcist od Friedkina.. No, ten ted vyšel jako román od Blattyho, úplná technokaťárna. Ty seš katolík ne? To by se ti mohlo líbit) Satan bere vše. Zrovna mě napadl skvělej námět na scénář komiksu. byl by o pionýrech co propadli satanismu:-))))
18. Prosinec 2009 v 18.36
Mohlo by se to jmenovat Strážci:-)))
24. Prosinec 2009 v 21.22
No když se podíváte na dnešní mládež tak teprve poznáte pravý význam slova depresivní. Oproti dnešní Emo style mládeži je Mars 44 rozjásanou agitkou strany pozitivně růžových.
18. Únor 2010 v 13.54
Prosim vas, je tu nekdo, kdo si stahoval ten cenik, co jsem tu nahazoval? Díky…
20. Únor 2010 v 16.41
Vynikající příběh, a to nejsem fanoušek komiksů. Nacismus nelze podporovat, ale bez toho by ten příběh neměl to správné grády.
Mnozí mladí jsou pitomí & nevzdělaní - mohou, nebo vidí se v tom, už jen proto, jak to vypadá – forma: nablýskané, silné, velké atd. Obavy jsou tady skutečně na místě. Tedy nelogicky – když už je to venku, tak jsem pro pokračování, zajímá mě pointa. A dal bych jeden speciální díl poučení o nacismu a podobných režimech. Vyjde-li kniha, tak si ji koupím. Autorům komiksu Mars 44 sláva!
22. Únor 2010 v 3.00
DevCageR: Třebas cache Googlu, a až to zmizí odtud, zkusil jsem to uložit do své zálohovací služby, ale nejsem si jist přístupností pro nepřihlášené.
Have I told you lately ceterum autem censeo že webmaster Komiksária je zmatené Zlo?
27. Únor 2010 v 16.51
Díky za podporu, nyní je to tak, že Mars spí. Kreslíř Honza Jiříček bojuje o živobytí, protože komiksem se tady nedá uživit a Mars byl vyčerpávající fulltime job. Já jsem začal psát další pokračování do šuplíku, ale abych pravdu řekl, netroufám si teď nic slibovat. Mějte se dobře a třeba někdy.
1. Březen 2010 v 23.14
A co z toho udělat normální knížku? Třeba by to šlo vydat v Edici Pevnost?
3. Březen 2010 v 19.33
Je třeba se stáhnout zpátky z Marsu do reality… a držet palce mladším a nadšenějším. Nás nějak vše přešlo. Najednou je vše jinak. Ano, rezignace se vším všudy. Mars 44 byla labutí píseň. Ovšem černé labutě)))
3. Březen 2010 v 20.08
Ale přece něco na ochutnání: 26. schizma 1. Na Alephu. Kominski v bezpečnostním skafandru se nachází v šachtě, která slouží jako jádro komunikačních systémů Alepha. Prostor je ozářen záložním zdrojem (neco jako ve Space Odyssey). Vznáší se ve stavu beztíže a právě restartoval celou lod. TEXT: Ian se vznáší v úzké šachtě komunikačního jádra Alephu hlavou dolů. Pověřen neobvyklým úkolem, právě se mu podařilo restartovat celou loď… Hlavní směrová anténa sloužící ke spojení s pozemskou centrálou je odpojena. Aleph se znovu probouzí k životu.. Kominski (do interkomu): Máme zase šťávu. Anténa odstavena. A teď mi dlužíš vysvětlení proč jsem se musel tahat do týhle klaustrofobický roury… Gregory: Skvělý Iane.. Vše vám řeknu Kominski (v duchu): To tedy doufám… 2. Gregory v kokpitu. Je skloněn nad interkomem, na obrazovce naskočily obrázky z 3 kamer Denisovy patroly. Přítomni jsou : Sylga, Ebe a Gregory (Kominski se vrací). Gregory: Deimosi, máme vás zase v přímým přenosu. Jak to u vás vypadá? Denis (z mikrofonu): Fuj, vy jste nám ale dali.. Na několik minut jsme měli pocit, že jsme ve vesmíru sami… 3. Na Deimosu: Astronauti stojí u díry, pohled ze tříčtvrtě shora – kamera, větší panorama, aby bylo vidět prostředí, díra, rozházený věci od nácků, černý obzor, duny a naviják s tripodem nad dírou. Gregory z bubliny: Deckerovou odstřihli mariňáci. Poslala nám varování. Někdo se postaral o senzaci, že jsme zahynuli při přistání v Tharsis.. Museli jsme vypojit hlavní anténu.. Denis: Co je to za kravinu? Proč vojáci? Co se ksakru děje, Gregory? 4. Gregory: Nejlíp bude, když vám pošlu její zprávu, moment… 5. Deimos, pohled na tři stojící muže. Z helem se ozývá: …vede to Olaf Fezra z Národní bezpečnosti.. Do zpráv teď vypustili, že jste zahynuli při přistání v oblasti Tharsis. Oficiálně jste mrtvi… Běží to všude.. Okamžitě zrušte spojení.. Pokusí se vám nalít do Alepha červa.. Odo: Červa? Proto jsi stopnul spojení? Denis: Proboha… Červ by nám mohl nabourat celý systém… 6. Gregory: ..a shodit Alepha přímo z orbity na Mars, ne-li něco rychlejšího.. Musel jsem improvizovat… Ian restartoval loď. Proto ten black out.. Odo: Kdo by měl zájem nás sejmout červem? Právě teď? Denis: To nevím. Problém je Walkýra. Její zveřejnění by znamenal kulturní šok. Raději nás takhle odepíšou, než aby se vše provalilo. Evidentně v tom má prsty vláda, tohle není podle scénáře Konsorcia.. 7. Jacq: Co teď? To zůstaneme navždy trčet na Marsu? Gregory: Budeme pokračovat… Nebo vás napadá něco inteligentnějšího? 8. Odo: Noo, jedině si zakokrhat jako Von Braun… Denis: Přijímáme výzvu. Jdeme dolů.. Když už jsme tady.. 9. Gregory z kokpitu: Fajn, buďte ale opatrní.. víte co se stalo těm Němcům.. Ebe: Snad je tam nepustíš jen tak? Proč nepoužijeme robota? Gregory: Musíme to risknout. Robot je nám teď na nic. 10. Deimos: Odo je na kraji Díry, pohled shora, drží se lana, má ho upnutý zezadu a pomalu jde po stěně dolů. Gravitace je nízká, téměř se vznáší. Dole je temno. Dopředu si svítí světlometem na čele. Odo: Je to hodně hluboký, nevidím dno.. Denis u navijáku od připarkovaného skůtru: Ne tak rychle… 11. Odo záběr zespodu jak kráčí po stěně: Tady se to začíná sužovat. vypadá to jako obří trychtýř. Stěny jsou hladké jako zrcadlo. Musí to být nějaký kov. Vidíte to? 12. Jacq v helmě se mu na sklo promítá virtuální obraz, co Odo vidí v přenosu: Jacq: Jsi na 20 metrech… Podle radaru musíš už vidět dno. Odo: Mám ho před sebou. Něco tady je.. 13. Záběr od Oda dolů. Světlomet osvětluje nezřetelné dno ztrácející se ve tmě, lano od německého tripodu visí rovně dolů. Dole je v průměru 8 metrů rovné dno zasypané prachem, je tam vidět nějakou shrbenou postavu v sedě se skloněnou hlavou ve skafandru zasypaný prachem. Vedle jsou bomby s kyslíkem. Na dně jsou dva jícny kruhového tvaru. Odo: Proboha, dole někdo leží.. 14. Odo je na dně. Pohled ze spodu na jeho nohy a tělo. Je stále připoutaný. Jde směrem k postavě: Je tady spousta prachu. Je to někdo z Walkýry, vypadá to, že mu došel kyslík. 15. Odo přichází k němcovi a zvedá mu skloněnou hlavu. Ve světle baterky je vidět dokonale mumifikovaná tvář příšerného vzhledu. Chlápek drží v ruce trysku autogenu. Odo: To je divný.. Vypadá, že se snažil autogenem zavařit jednu z děr. Proč? Denis: Co je to za díry? 16. Jedna z děr je velká v průměru 3 metry a přikrytá kovovým plátem. Její okraje už jsou zavařeny. Druhá je volná. Odo na to svítí a snímá kamerou. Odo: Nemám potuchy, ale zdá se, že to vede pořád dolů.. Denis: Jdeme za tebou, počkej.. 17. Odo: To si piš. Sám tam nevlezu ani za nic.
5. Březen 2010 v 11.46
Jestli to nevýjde, bude to převeliká škoda! Možná to byla jediná možnost ukázat, že soudobý český komiks (vykládejte si o komunismu, co chcete, ale v době "temna" vznikly i spolidní díla – mnohem lepší, než v dnešní "svobodě" – promiňte mi za toto rýpnutí) není k hovnu…
5. Březen 2010 v 12.09
Mars 44 vrací úder. Šafra z ábíčka vyhodili, a brečel stejně jako když dostal kdysi padáka z Mladé fronty.
5. Březen 2010 v 19.21
To se tam moc neohřál. A tohle vlákno né a né umřít. :-)
6. Březen 2010 v 10.15
Návrat Marsu 44 možný?
6. Březen 2010 v 20.39
Nevyhodili, to si nedovolí, Jen se stáhl zpátky, ale jede to po jeho koleji. Návrat je nemožný, v současnosti vrcholí kruanomanie…
9. Březen 2010 v 17.05
Pokud čtete i něco jiného než Komiksárium, tak byste věděli, že Šafr šel do ABC s úkolem vyhledat nového šéfredaktora. A do té doby se snažil časopis vylepšit a zbavit toho, co tu zanechala bývalá šéfka. V březnu nový šéfredaktor nastoupil, je to bývalý redaktor ABC, který teď řídil 21. století Junior – a dobře. A co se Kruománie týče, ta se spíše rozjíždí. Bude sledovat přípravu a výrobu tv-seriálu a filmu (hraného) na motivy kruanovských komiksů. Ostatně už se to na stránkách ábíčka objevuje.
9. Březen 2010 v 19.16
Pane Tomane, já vám, šéfuje ted tomu pan Ležák. Kolik bude mít Kruan pokračování a kdy se začne točit? Doufám, že se to podaří udělat alespon jako Osadu Havranů, ale to měli aspon bartošku, dnes ti herci nemají koule.
12. Březen 2010 v 19.29
Je dost velká škoda že Mars 44 v abc skončil, moc se mi líbil. Osobně proti Kruanovi nic nemám ale zdá se mi že je na něj už přece jen pozdě
14. Březen 2010 v 10.19
Pro Mortena i ostatní, koho to zajímá: Kruan by měl vydržet po celý rok 2010. Jde i o koncepci ABC po příchodu nového šéfredaktora. Pokud jde o realizaci filmu a tv-seriálu: Pracuje se na všem, co je třeba, ale víte, jak dlouho to někdy trvá, když má být dílo dobré? A když jde o peníze. Pro Fanthomase: Proč by mělo být na Kruana "už přece jen pozdě"? Není jen pro pamětníky. Mnoho hrdinů se vrací a stárnou i věkem – a nejen v komiksech. A všem: Nebylo by lepší debatovat na nějakém aktuálnějším místě? Srpen 2009 se mi zdá jako dávná minulost…
16. Březen 2010 v 22.00
No my si tady kafráme nad Marsem pane Tomane, to je fakt:-) Tady je to taková zapšklá Mars SS nika. Nedivte se, taky by vás naštvalo, kdyby vám novej šéredaktor pan Ležák třeba zatrh Kruana s odůvodněním, že je moc světlej:-))))))
21. Březen 2010 v 16.33
Mars 44 mě velice zaujal. Spojení budoucnosti a minulosti je skvělé. Nemyslím si, že by příběh byl pro mládež nějak škodlivý. Doufám, že příbě dokončíte a pan kreslíř jej jednou až bude čas nebo prostředky dokreslí a poté to vyjde. Určitě bych si komiks koupil. Držím pěsti a nevzdávejte to!!!
5. Duben 2010 v 7.07
Držím palce a těším se na vydání knížky.Myslím, že Mars 44 bude skvělý :-)kdy-že může být dokončen?
9. Duben 2010 v 18.29
Začátkem listopadu. Vydáme si to sami s Honzou Jiříčkem. Nebude to ale konec, ale přibude 8 stran navíc, zřejmě také dojde ke změnám v textu, který bude víc hardcore + některé obrázky budou předělány podle naší spokojenosti. Album bude doplněno originální slepovačkou nazirobota, kterou ABC zamítlo:-) s patřičně viditelnými a necenzurovanými znaky jak se patří)))
10. Duben 2010 v 16.12
Ok…! Škoda jen, že to nebude normální book:-(
29. Srpen 2010 v 22.08
Když jsem po mnoha letech zase otevřel ABC, které tentokrát nepatřilo již mne, ale mému mladšímu bratrovi, musím říct, že Mars 44 mne zcela pohltil. Pak jsem Mars 44 četl příležitostně na internetu, nicméně tehdy ještě nebyl ani zdaleka u konce a jeho umělé ukončení jsem jaksi nezaregistroval.
Nedávno se mi zdál divný sen (sny už takové bývají) o tom jak lidé poprvé přistanou na Marsu a opět jsem si vzpomněl na Mars 44. Zapátral jsem na stránkách ABC a chtěl zvědět jak to všechno skončí, ale ono to neskončilo nijak… Pátrám po informacích a dozvím se, že to nějaký debil ve vedení ABC stornoval.
Jsem člověk, který na filmech, knihách, seriálech ani tak neocení vizuální provedení jako nápad a nápad Marsu 44 je dle mého názoru fantastický. Tím nijak nechci říct, že by jeho vizuální stránka byla špatná, ba naopak! Pohltil mne stejně jako kdysi francouzský komiks Meteor, který u nás vydával BB Art.
Pro autory komiksu: Mnoho skvělých a ještě skvělejších věcí nebylo doceněno ve své době, protože svou dobu zkrátka předběhly. Já jsem šéfredaktorem školního časopisu Bench, který vychází na Gymnáziu Jana Palacha v Praze. Nesčetněkrát jsem se již setkal s cenzurou a s tím, že mi vedení do něčeho kecá. O to smutnější je vidět, že to takhle funguje i ve skutečném světě.
Jen tak mimochodem, ta vaše kniha, kterou plánujete vydat nebude definitivně ukončená? :-(
2. Září 2010 v 20.30
Zdar Aleši, dík za podporu, už nyní je nakreslenej storyboard dalších 12 stran Mars 44 a Honza Jiříček to začíná finalizovat. Vzhledem k tomu, že se musíme oba živit úplně něčím jiným než komiksem, bude to stát víc času než jsem myslel. Mars 44 neskončí, protože to nejde, ten příběh je velmi komplikovaný a raději ho utneme v okamžiku kdy to bude mít smysl (ne jak se stalo v ABC naráz) a zkusíme po vydání první knihy najít nějakýho vydavatele, který by to podpořil tak, aby to vyšlo dál.Což je asi utopie. Celej Mars 44 byl utopie, ale aspon se nám podařilo něco zrealizovat a máme to v ruce, nebo na webu. Prostě to zkusíme a uvidí se. Držím ti palce s tvým časopisem a ještě jednou díiky! Vážím si toho. A je to pro nás vzpruha proč pokračovat dál.
4. Září 2010 v 22.14
Na vaši knihu se budu těšit a určitě si jí koupím hned jak vyjde.
Ještě jsem vám chtěl říct, že teď rozjíždím jeden svůj takový projekt studentského časopisu. Jedná se vlastě o spojení redakcí školních časopisů na jednotlivých pražských gymnáziích a vytvoření jednoho společného. Výsledkem je víc článků a větší záběr pro čtenáře. Plánuji, že do konce tohoto roku, nebo začátkem příštího by mohlo spatřit světlo světa první číslo a to v nákladu něco kolem 1000 kusů. V Německu je největší a nejlevnější tiskárva v Evropě. Tiskne 24 hodin denně, sedm dní v týdnu a poštovné je zdarma. Tím otevírá lidem úplně nové možnosti. Pokud byste ještě někdy uvažovali o časopisovém vydání svého komiksu, mohl bych vám nabídnout svůj časopis. Nepředpokládám však, že bych měl hned ze začátku takový kapitál abych vám za ten komiks mohl zaplatit, ale možná by se váš komiks podařilo ještě více zpopularizovat a zavést na jeho podporu něco jako dárcovské SMS. Možná by i někdo přispěl nějakým větším obnosem. Vězte, že bych vám to vůbec nenabízel, kdybych nevěřil ve váš nápad, který mne, jak už jsem říkal, naprosto fascinuje a zasluhuje si větší úctu, než jakou vás poctilo ABC. A neříkejte, že to byla utopie, mnoho věcí v dějinách umění bylo utopiemi. Lidé se Monetovi se za jeho Impression solei levant smáli a dnes? Dnes, by na něj dali jen stěží dopustit. Češi mají jednu zlou vlastnost a to tu, že nejsou schopni uznat nic dobré. Vždyť se stačí podívat jak to dopadlo s kaplického chobotnicí. Prý by to zničilo panoráma prahy atd. Ale tak doprdele panoráma Prahy bylo tvořeno 1000 let a teď se to má najednou zastavit? Znamená to, že všechno dobré už bylo vytvořeno a už nic dobrého nevznikne? Neznamená! Vy jste vytvořili něco unikátního a já bych vám rád nějak pomohl :-), pokud o to budete stát.