Teorie rozpadu 2/2: Na lovu rudého řádu

hon

Recenzi příběhu Falangy černého řádu si můžete přečíst v první části recenze knihy Teorie rozpadu. Nyní přichází na řadu část druhá – Na lovu.

(Více…)

Výsledky Cen Willa Eisnera 2015

eisners

Vítězové Cen Willa Eisnera (Will Eisner Comic Industry Award) byli tradičně ohlášeni na ComiConu v San Diegu a na Komiksáriu si je můžete dohledat tučně zvýrazněné v nominační listině. Tuzemského čtenáře může zaujmou vítězství Ságy v kategorii nejlepší série na pokračování plus ocenění Fiony Staplesové v kategorii nejlepších kreslířů, další zářez získal Blacksad: Amarillo, který právě začal vycházet v magazínu Crew, a za nejlepší autorku byla označena Raina Telgemeierová za album Sisters (Sestry), které chystá Paseka.
(Více…)

Pas faux pas #057: Vizita

#57Vizita

Teorie rozpadu 1/2: Na lovu černého řádu

falangy

Nakladatelství Crew vydalo knihu s prakticky abstraktní obálkou. Pod jejím názvem Teorie rozpadu si lze představit spíš vysokoškolská skripta, v lepším případě produkci alternativnějších komiksových nakladatelství typu Mot nebo Lipnik. A uvnitř publikace na čtenáře čeká osazenstvo s archivním datem narození. Tihle hrdinové však nejsou ve stylu třeba Batmana v Návratu Temného rytíře, který si stěžuje na věk, ale pak mu to z mrakodrapu na mrakodrap hopká stále hezky. Tohle jsou fakt relativně normální staří lidé, přičemž slovo „normální“ obestavte šikem uvozovek z obou stran.
(Více…)

Lakaf znovu na scéně

lakaf_uvod

ROZHOVOR > Před více než rokem jsme na Komiksáriu psali o komiksu Lakaf, který v té době kreslil Filip Škoda podle scénáře Nicolase Rouvièrea pro web týdeníku L’Express. Autoři nicméně od začátku usilovali o vydání příběhu také v podobě klasického alba.
(Více…)

Postavy ve Skalpech mají rukávy napěchované falešnými kartami

skalpy2_uvod

RECENZE > Komiksový epos Skalpy mladého amerického scénáristy Jasona Aarona a barcelonského kreslíře R. M. Guéry je zasvěcenou výpovědí nejen o věčném americkém traumatu mezi bělochy a indiány, ale především o hledání vlastní identity a kořenů indiánského národa. Historické střety bílých osadníků s původními obyvateli vytvářely kdysi dávno základy i předivo jejich vzájemných vztahů a otiskly se nesmazatelně do současné americké společnosti. A v ní se musí indiánský národ nově etablovat. Že ne vždy je to procházka růžovou zahradou, nám ukazuje tento komiks. Je to starý boj s novými prostředky a strategií, jenže o to záludnější, že na opačné straně zákona se vyskytují i ti, kteří by jej měli bránit.
(Více…)

Pas faux pas #056: Mafie

#056Mafie

Král je mrtev, ať žije návrat krále

kaja_uvod

Ve čtvrtek 25. června 2015 zemřel po devíti letech v kómatu Kája Saudek – a jeho smrtí se definitivně uzavřela jedna éra českého (i československého) komiksu. Saudek byl nejvlivnějším domácím komiksovým tvůrcem druhé poloviny 20. století a pro generaci kreslířů narozených od 50. do půlky 80. let bezpochyby platí bonmot Lukáše Fibricha: „Kdo nezačínal jako jeho epigon, ten určitě potají saudkuje dodnes.“ Vzpomínky dnešních šedesátníků i třicátníků na iniciační moment, který je přivedl k tvorbě kreslených příběhů, se často až stereotypně opakují. Mění se jen Saudkův příběh, který zásadně nasměroval trajektorii jejich tvůrčí dráhy – film Kdo chce zabít Jessii v roce 1966, černobílá ukázka z Muriel a andělů v Mladém světě v roce 1969, rok vycházející a poté zakázaný Lips Tullian z téhož týdeníku v roce 1972, slovenské seriály z Technických novin v 70. letech, obtížně sehnatelné speleosešity z 80. let, první vydání Muriel a andělů z roku 1991…
(Více…)

U prvního želvího menu si čtenáři řekli o nášup

zelvy_ninja_1_uvod

RECENZE > Má to cenu? Ne… Myslím, že nemá. Vyprávět tady o tom, kdo jsou Leonardo, Donatello, Michelangelo a Rafael (a teď opravdu nemám na mysli renesanční všeuměly) je jako nosit dříví do lesa, ze kterého lítá mistr Tříska. Známe je všichni. Nebo jsme si to až do téhle chvíle mysleli.
(Více…)

Jak Beneš vytrhl Sudeťákům stoličku

cesi1942_uvod

RECENZE > Začněme tím, že nešťastný je už sám název třetího pokračování komiksového projektu podle cyklu České televize České století. Scénárista Pavel Kosatík kdovíproč zvolit „pohádkový“ formát názvu, a ten si o parodie rovnou říká. Variant mohlo být bezpočet: Jak Beneš vypálil Němcům rybník, Jak Heydrich v Praze do Valhaly přišel, atd.
(Více…)

Jdi na začátek